– Med den nye innovasjonen PickUpPort™ kan forhandlere koble en luke til sitt AutoStore-system som vender ut i butikk, og som kunder selv kan betjene når de velger «hent i butikk» etter en netthandel, sier AutoStore.
De ser frem til å sette i gang den nye teknologien fra 15.november.
Ikke science fiction
– Vi vil hjelpe handelen med å ligge i forkant. Butikkene vil nå kunne få et kundevennlig «hent selv»-alternativ, og alle som handler på nett får muligheten til å oppleve hvordan roboter plukker, organiserer og lagrer varer, sier Fernández.
AutoStore forteller at når en kunde gjennomfører en netthandel og velger «hent i butikk», vil bestillingen legges inn i AutoStore-systemet.
En AutoStore-robot plukker varene, en ansatt på varehuset samordner bestillingen og den blir lagret.
Når kunden kommer til butikken vil bestillingen bli hentet frem av en AutoStore-robot, og bli presentert i PickUpPort-luken.
– Deretter kan kunden selv ta ut varene sine, forteller AutoStore.
Økt netthandel – mer krav
AutoStore melder at det skal være enkelt å få teknologien på plass i butikk, og at det ikke vil kreve mye opplæring for de ansatte.
– Teknologien er enkel og trygg. Luken er alltid låst mens robotene henter varene til kunden. Når bestillingen er klar lyser en lampe for å gi et tydelig signal til kunden om at luken kan åpnes. Sikkerhet er ekstremt viktig for oss, sier Fernández.
AutoStore ser at med økt netthandel – så vokser også kravene til butikkenes leveringsalternativer.
BOPIS, som står for buy online pick up in store, er en modell flere forhandlere bruker for å få kunder til å komme tilbake til de fysiske butikkene, og for å øke salget i butikk, kan AutoStore fortelle.
– I AutoStore utvikler vi og ruller ut ny teknologi hele tiden. Folk ønsker mer fleksibilitet, og trenden med å handle på nett for så å hente i butikk har raskt blitt et attraktivt alternativ til hjemlevering. Det er enkelt, raskt og gir totalt sett et lavere karbonavtrykk, sier Fernández avslutningsvis.