Sammen med sine samarbeidspartnere ønsker Posten å se og lære om mulige fremtidige bruksområder for denne typen selvkjørende teknologi.
Se video lengre ned i saken, av roboten Ottobot.
Samspill mellom mennesker og roboter
– Dette kan bidra til både enklere logistikk og mindre støy i bybildet. Vi ser at denne robotteknologien kan benyttes på mange ulike måter for å effektivisere våre leveranser, men også for å gjøre arbeidshverdagen for våre medarbeidere litt enklere, sier pressesjef Pettersen.
De selvkjørende robotene vil være synlig i området rundt Aker Brygge gjennom fire uker i november og desember.
– Tre ganger om dagen hentes bestillingsvarer hos to restauranter (Winther og Asia) på Aker Brygge. Derfra blir varene fraktet til Postens distribusjonsenhet på Filipstad før de blir sendt videre ut til kundene med bud, forteller Posten.
– Dette samspillet mellom mennesker og roboter byr på mange nye muligheter, sier Sven Richard Tønnessen i Postens avdeling for fremtidsteknologi, som står bak prosjektet.
Møt roboten Ottobot! Video: Posten
– Selvkjørende fortausroboter er tidligere blitt testet ut av andre selskaper med levering direkte til kunden. I vårt prosjekt ønsker vi å se hvordan robotene kan bli en del av Postens fremtidige transportløsninger, legger Tønnessen til.
Det vil derfor være Postens eksisterende bud som leverer varene til mottageren – mens roboten tar seg av deler av transporten underveis.
Et levende bybilde
Målet med prosjektet er å få erfaringer og innblikk i hvordan man kan benytte roboter i logistikken.
– Den selvkjørende roboten har fått mye oppmerksomhet der den kjører rundt på Aker Brygge. De færreste har sett dette før, så den blir mye fotografert og kommentert. Det er full av sensorer og avansert teknologi, så dersom man kommer for nærme vil den stoppe. Den er glad i mennesker, så ingen vil bli påkjørt. Stopper den får du gi den en forsiktig klem, sier Pettersen.
– De selvkjørende robotene leveres av det indisk-amerikanske selskapet Ottonomy og har en lastekapasitet på 80 kilo. Egenvekten er 100 kilo og farten under transporten på Aker Brygge er begrenset til 6 km/t, sier Posten.
– Normalt blir disse varene plukket opp av våre bud, men logistikken med budbiler på Aker Brygge er krevende både med tanke på parkering og ikke minst tid.
Derfor ønsket Posten å gjennomføre prosjektet i et miljø der mange ferdes til vanlig.
– Dette for å se hvordan robotene håndterer hindringer som plutselig kan oppstå i et levende bybilde, sier Pettersen.
– På kundeservice har vi allerede tatt i robot-teknologi med vår chat-robot som også hjelper kundene med for eksempel sporing, avslutter pressesjefen.
Faktaboks
Amoi er en digital markedsplass som er heleid av Posten Norge AS.
I tillegg vil Posten få råd fra det danske selskapet Holo.