Bjarte Lyssand fra CustomerTrends
Bjarte Lyssand fra CustomerTrends FOTO: Kundeserviceavisen

KSIndeks 2023: – Kundeservice trenger mer feiring og positiv oppmerksomhet — ikke mindre

KSIndeks startet i 2011, etter at Kantar bestemte seg for å satse tungt på kundeservice. Siden den gang har de kåret Norges beste kundeservice. Nå står 2023 for tur, og CustomerTrends er klare for å videreføre undersøkelsene. – Vi skal ta med oss det beste fra fortiden, samtidig som vi holder et øye på fremtiden, sier Bjarte Lyssand i CustomerTrends.

– Det må være relevant

– Det var for ille at den aller beste målingen av kundeservice skulle forsvinne. Kantar har gjort en super jobb med å etablere KSIndeks, og det ville vært synd om alt det arbeidet ikke ble tatt videre. KSIndeks er den eneste målingen av kundeservice hvor det er kundene selv som gir tilbakemeldingen på opplevd kundeservice, sier Bjarte Lyssand i CustomerTrends.

– I tillegg var det helt forferdelig om festmiddagen og feiringen av de beste serviceorganisasjonene under konferansen Kundeservicedagene skulle bli borte. Kundeservice trenger mer feiring og positiv oppmerksomhet — ikke mindre.

Et nytt tema som blir viktigere og viktigere for kundene: enkelthet

CustomerTrends ønsker å ta med seg det beste fra fortiden, samtidig som de holder et øye på fremtiden.

– Spørsmålene vi stiller, og svarene vi får fra kunder må være relevant og nyttig for alle som er opptatt av kunders ve og vel. Et eksempel på et nytt tema i undersøkelsen er dette med enkelhet som blir viktigere og viktigere for kundene, sier Lyssand.

Steinar B. Christensen og Bjarte Lyssand fra CustomerTrends, under signeringen av kontrakten med Kantar. FOTO: Privat

Kundene skal avgjøre

Hva blir nytt med KSIndeks, og hva skal dere beholde?

– Det er som nevnt noen oppdaterte spørsmål på nye områder, og så vil vi beholde sentrale spørsmål som gjør at vi kan følge kundenes preferanser over tid. Utviklingen av bruk av kanaler er for eksempel et område hvor det er spennende å følge utviklingen, sier Lyssand.

– Vi ønsker å la det være enkelt å sammenligne seg med konkurrenter i samme bransje, gjennom kåringer, rapporter og presentasjoner, og la folk la seg inspirere av de beste i landet.

Det deles ut priser til de norske kunder synes er aller best

Hvilke kategorier kommer det til å bli kåringer i på Kundeservicedagene?

– Vi gleder oss veldig til festmiddagen hvor våre partnere og sponsorer vil dele ut priser i kategoriene Bank, Forsikring, Telefoni, Bredbånd, Strøm, TV, Reise, Offentlig og Andre. I tillegg vil det selvsagt deles ut en pris til den serviceorganisasjonen som norske kunder synes er aller best, forklarer Lyssand.

Slik så en av prisene til KSIndeks ut under Kundeservicedagene 2022. FOTO: Terje Borud Foto

Gode samarbeidspartnere

Lyssand mener at noe av det mest positive med CustomerTrends som arvtaker i KSIndeks, er at de har vært kundeserviceledere for store organisasjoner i inn og utland i mange år.

Vi har muligheten til å kunne bidra med å utvikle kundeservice

– Vi har hatt skoene på, og vi vet hvor krevende det er å levere god kundeservice. Vi lever av å bistå med å forbedre og utvikle service, kundereiser og cx. Det innebærer at vi kan videreformidle hva kundene mener, og vi kan bistå med å utvikle kundeservicen slik at den blir bedre, sier han.

Lyssand ønsker til slutt særlig å takke KSIndeks-partnere Tekna og Leaddesk, og KSIndeks-sponsorene Teleperformance og Bemanningsbyraaet.

– Deres viktige bidrag gjør det mulig for oss å dele viten og innsikt om kunder gjennom KSIndeks, avslutter Lyssand.