Knut Lutnæs, seniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge.
Knut Lutnæs, seniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge. FOTO: Espen Solli

– Konkurranser og utfordringer motiverer medarbeiderne våre

Norske forbrukere har kåret Coop Norge som den mest bærekraftige merkevaren i bransjen, gjennom Sustainable Brand Index 2023. – Noe av det viktigste vi gjør er å legge til rette for at kundene kan velge mer miljøvennlig i hverdagen, sier Knut Lutnæs, seniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge.

– Coop eies av 2 millioner medeiere, og det er således helt naturlig at Coops motto for kundeservice er «Kunden først», sier Lutnæs.

Dette betyr at de skal møte kundene med deres beste for øyet og legge til rette for en god handleopplevelse og bidra til best mulig medlemsnytte.

– Konkurranse motiverer 

– Vi er stolte over at den grundigste og største bærekraftskåringen i Norge viser at Coop Norge for andre år på rad blir oppfattet som den mest bærekraftige merkevaren innen dagligvare blant norske forbrukere,sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.

Samtidig legger han til at dette absolutt er ikke noen hvilepute for dem.


Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge. FOTO: Rune Bendiksen

Hva er god kundeservice for Coop?

– God kundeservice bygges gjennom at Coops 28000 fantastiske ansatte over hele landet trives på jobb. Det er de som møter kundene våre hver dag, og det er de som sørger for flotte butikker til kundene, sier Coops seniorrådgiver Lutnæs.

– Det innebærer blant annet at vi driver kontinuerlig opplæring, og at man får spennende oppgaver og ansvar. Vi erfarer at konkurranser og utfordringer motiverer medarbeiderne. Vi har årlige samlinger med ulike grupper ansatte som skaper felleskap og inspirasjon, legger han til.

Miljøvennlige valg

Coop forteller at 248 norske virksomheter ble vurdert av 11 000 norske forbrukere, i Sustainable Brand Index. I tillegg til å toppe dagligvarekategorien ble Coop Norge også rangert som nummer 6 av alle norske virksomheter som er med.

– Coop har gjennom en årrekke vist at vi tar arbeidet med bærekraft på alvor, og er glade for at forbrukerne slutter opp om dette. For Coop handler bærekraft om å skape positive verdier for mennesker, miljøet og Coop, forteller Lutnæs.

Knut Lutnæs, seniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge. FOTO: Espen Solli

Han legger til at det handler om alt fra sirkulærøkonomi, sunnere kosthold, mindre matsvinn, mangfold på arbeidsplassen og energieffektive løsninger.

– Den gode plasseringen i årets Sustainable Brand Index motiverer til ytterligere innsats. Noe av det viktigste vi gjør er å legge til rette for at kundene kan velge mer miljøvennlig i hverdagen. Vår egen serie med miljøvennlige og økologiske varer, Änglamark, er svært populær og gjør det enkelt for kundene våre, forteller Lutnæs avslutningsvis til Kundeserviceavisen.

Om Sustainable Brand Index

Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie med fokus på bærekraft.

Basert på mer enn 80 000 forbrukerintervjuer i Norden, Nederland og Baltikum, ser studien på hvor bærekraftig merkevarer oppfattes som og hvorfor den oppfattes slik.