FOTO: Puzzel
FOTO: Puzzel

Hvordan ChatGPT forvandler dagens kundeservice

Puzzel sin CTO Thomas Rødseth holdt et webinar om hvordan ChatGPT revolusjonerer kundeservice med kunstig intelligens. Han tar med deltakerene i et dypdykk inn i verdenen av ChatGPT og forklarer hvordan det kan implementeres for å forbedre både kunde- og agentopplevelsen.

ChatGPT er en KI-drevet språkmodell som kan generere menneskelignende tekst og samtaler. Pandemien satte fart på denne teknologiske utviklingen, som resulterte i et automatisert verktøy og vil være et nyttig verktøy for kundesentre.

Raskt populær

Det er mange som er spente og nysgjerrige på de nye verktøyene kunstig intelligens ruller ut.

– På under en måned nådde chatbotten en million brukere, som var raskerere enn mange populærere apper som Instagram, Spotify og Dropbox, forteller Rødseth.

Verktøyet kan brukes til å generere svar på spørsmål, holde samtaler eller til å skape innhold. ChatGPT er en avansert modell som har evnen til å forstå kontekst og fortsette en samtale.

– Det er fint å ha en samtale om hvordan dette spiller seg ut, og hvilken betydning det har for kundeservice, forteller Thomas Rødseth.  

Demonstrerte gjennom eksempler

Maskiner vi kjenner fra den industrielle revolusjonen gjør repeterende oppgaver, mens KI klarer å gjøre mer intelligente oppgaver samtidig som den lærer mer og mer for hver oppgave den får.

Rødseth demonstrerte gjennom eksempler, og ba ChatGPT skrive en mail som takker seerne for å deltakelsen på webinaret. Etter få sekunder fikk Rødseth en lang, formell og hyggelig mail som gjorde nettopp dette.

Verktøyet er god på å forstå menneskelig interaksjon

Denne mailen var dog litt for lang og formell. Derfor spurte Rødseth om han kunne korte den ned og få et mer muntlig språk. Like raskt etterpå fikk han en ny, muntlig, kortere og like hyggelig mail.

– KI klarer å skape innhold og ha en ordentlig dialog som er langt bedre enn hva som har vært tilfelle tidligere, forteller Rødseth.

FOTO: Emiliano Vittorios

Forbedre både kunde- og agentopplevelsen

Styrken til ChatGPT ligger i hvordan verktøyet klarer å prosessere og forstå naturlig språk, samtidig som den generer svar og gjennomfører en variasjon av språk-relaterte oppgaver.

Rødseth forteller om flere måter hvordan KI kan forbedre og effektivisere prosessene.

Man kan for eksempel bruke mer avanserte respons “maler” for email eller chat. Språkmodellene kan generere respons basert på dialogen med kunden.

Det er også mulig å automatisere responsen. Dersom kunden spør enkle spørsmål som har enkle svar kan chatbotten ta seg av desse, og la kundeservicemedarbeiderene ta seg av de mer komplekse og verdifulle samtalene.

FOTO: Jonathan Kemper

Kategorisering er også en stor fordel. Basert på innhold kan KI sortere henvendelsene som kan brukes til analyser, salgmuligheter og trening. 

I tillegg er KI gode på å oversette, noe som kan hjelpe internasjonale organsisasjoner å overkomme språkbarrieren.

Til slutt trekker Rødseth frem hvordan KI kan styrke den allerede eksisterende chatbotten deres. Den kan generere enda mer innhold som gjør kundeopplevelsen bedre. 

Hva bør du gjøre nå?

Avslutningsvis går Rødseth gjennom de viktigste punktene du burde sitte igjen med etter webinaret.

– Kunstig intelligens er her allerede, og innovasjonen er hovedsaklig å kunne imitere menneskelig dialog basert på en stor språkmodell som er åpen for alle på internett, sier Rødseth.

Han oppfordrer deg til å utforske teknologien. Det er mye “buzz” nå, men dette vil påvirke bedriften din.

– Vurder dine bruksområder. Ikke start steder der man avslører personverndata eller eksponerer konfidensiell informasjon. Bruk heller verktøyet til mer automatiserte oppgaver som ikke trenger like mye tilsyn, forklarer Rødseth.