De ansatte på kundesenteret i Apotek 1 består av farmasøyter, apotekteknikere, hudpleiere og sykepleiere. De har også flere farmasistudenter som deltidsansatte.
– Vi er opptatt av kundetilbakemeldinger og har flere verktøy å benytte oss av for å se hvordan vi kan forbedre oss, forteller pressesjef Silje Ensrud.
Kunde og kompetanse i sentrum
For å sikre bransjens mest fornøyde kunder har Apotek 1 prioritert mye tid til kompetanseheving, kurs, temamøter og samlinger.
– Kunden er i sentrum hos oss, og vi er helt avhengige av tilfredse kunder som har tillit til både kvaliteten og fagkunnskapen, sier Ensrud.
Alle som starter hos oss vil få en grundig opplæring
Ensrud forklarer at de ikke bare skal forsyne folk med medisiner, men også bidra til riktig bruk.
– Dette innebærer opplæring i rutiner, veiledning og produktkjennskap, slik at man har de beste forutsetningene for å svare kunder som tar kontakt med oss, forteller Ensrud.
Videre utdyper Ensrud at statistikken viser at 2 av 3 bruker medisinene sine feil, og da blir god rådgiving fra kvalifisert helsepersonell helt essensielt.
Vi er opptatt av å både ta vare på kolleger og på kunden
– Medarbeidere som har det bra på jobb og deler kunnskap med hverandre har bedre forutsetninger for å ha gode kundemøter, forteller Ensrud
Høyt trykk i sommer
Kundeservice er et viktig fokus for Apotek 1, og sommeren er intet unntak.
Før ferien opplever både apotekene og kundesenteret et rush av kunder som ønsker veiledning, Apotek 1 har som mål å sikre at kundene får den beste servicen og støtten de trenger i løpet av denne tiden.
– Vi er opptatt av å være tilstede der kunden er, og med våre 450 apotek i alle landets fylker ønsker vi å være et lavterskel helsetilbud som alle kan oppsøke – uansett hvor de bor.
Alle er klare for å fortsette å yte den beste kundeservicen ovenfor kundene
– Apotek 1 er også tilgjengelig for kundene sine både via chat, telefon og e-post. Vi besvarer cirka 1600 henvendelser i uken, forteller leder for kundesenteret Dai Le.
– Vi skal også bruke masse tid på å bli enda bedre, blant annet kompetanseheving og interne prosesser, utdyper Le.
– Sommerstemning er tipp topp
– Tidligere har det vært stille på sommeren. Men i fjor opplevde vi like stort kundetrykk i løpet av sommeren som vi gjør ellers i året, og vi planlegger for et jevnt kundetrykk også denne sommeren, forteller Le.
De har mange studenter som ønsker å jobbe på sommeren, og vil være periodevis ekstra bemannet for å gi kompetanseheving for de faste ansatte.
Kundene trenger mer veiledning mot ferie
– Vi utvider i forkant av ferierushet fordi vi ser at kundene trenger mer veiledning mot ferie og vi ønsker å være enda mer tilgjengelig for kundene våre, forklarer Le.
Kundeservice deltar også på en felles sommerfest for avdelingen, i tillegg til en sommerfest i på tvers av alle avdelinger.
– Sommerstemningen er tipp topp, sier Ensrud avslutningsvis.