FOTO: Gudbrandsdal Energi
FOTO: Gudbrandsdal Energi

– De mest fornøyde kundene er de som slipper å ringe

Gudbrandsdal Energi er en landsdekkende strømleverandør med Norges mest fornøyde strømkunder. – Som kunde tror jeg du er mest fornøyd hvis du slipper å bruke tid på å ringe leverandøren din. Samtidig er det viktig at leverandøren er til stede hvis behovet først er der, og at man da blir møtt på en god måte, forteller leder for kundeservice.

Solvår Holsbrekken Skar er leder for kundeservice i Gudbrandsdal Energi.

Hun forteller mer om hvordan sommeren blir på kundesenteret og hvordan de jobber for å sikre god service.

– Vi har det gøy på jobb

Gjengen på kundesenteret består av 10 ansatte. Skar beskriver de ansatte som humoristiske og sprudlende.

– Vi har et godt og trygt arbeidsmiljø. Som leder for et kundesenter mener jeg det er alfa omega, forteller Skar.

Trygge og tilfredse ansatte vil behandle kundene bedre

Kundeserviceteamet i Gudbrandsdal Energi har ukentlige statusmøter hvor de diskuterer de aktuelle henvendelsene og hvordan finne de beste løsningene for kundene.

– Det er en kontinuerlig jobb å samarbeide for å finne de beste måtene å svare på diverse spørsmål. På denne måten styrkes samholdet, samtidig som vi bruker hverandre til å finne beste praksis, forklarer Skar.

FOTO: Gudbrandsdal Energi

Hvordan sikre fornøyde kunder?

Selskapet som har fått flere anerkjennelser for sin høye kundetilfredshet forteller at det å sikre fornøyde kunder ikke bare er gjennom den direkte kundekontakten.

– Vi er opptatt av å informere kundene våre godt, slik at de kanskje ikke trenger å kontakte oss, forteller Skar.

De mest fornøyde kundene er de som slipper å ringe for å lure på ting

– Vi på kundeservice blir også involvert i flere prosesser i selskapet, som gjør at vi kan komme med forbedringer som kan redusere henvendelser inn til oss, fortsetter Skar.

Usikker på sommeren

Vanligvis er spotprisen lav om sommeren, i tillegg til at kundene bruker mindre strøm.

Lavere regninger gir derfor ofte litt færre henvendelser til kundeservice.

Det er ulike faktorer som styrer hvordan det blir

– Om sommeren er ikke strøm fremst i pannebrasken til folk flest, sier Skar.

– Det er spotprisen som bestemmer, så det er vanskelig å forutsi hvordan sommeren blir. Dette er det blant annet været som styrer, legger Skar til avslutningsvis.