Ida Amalea Furseth er ny journalist i Kundeserviceavisen.
Ida Amalea Furseth er ny journalist i Kundeserviceavisen. FOTO: Camilla Haugland

Møt den nye journalisten i Kundeserviceavisen!

Den positive, dyktige og nysgjerrige Ida Amalea Furseth tar over stafettpinnen etter Camilla Haugland som journalist i Kundeserviceavisen. Camilla skal ut i mammapermisjon, og Ida har allerede tatt fatt på jobben med stort engasjement og lærevilje. – Det var ordentlig stas å få denne jobben! Jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Ida.

Ida har allerede god erfaring fra medier og kommunikasjon, og fra kundeservicebransjen. Etter endte studier var det nervepirrende for Furseth å starte søkeprosessen.

Heldigvis dukket det opp en stilling som fanget oppmerksomheten: journalist i Kundeserviceavisen. Furseth har allerede laget flere saker, som skal rulle ut i avisen gjennom sommeren.

– Jobben virket helt perfekt! Jeg er utrolig glad for å ha fått en jobb hvor jeg skal følge nøye med på utviklingene fremover i kundeservice, sier Ida.

– Kundeservice er kompleks

Ida Amalea Furseth gikk på medier og kommunikasjon på videregående. Hennes første jobb var på den lokale Mixen hjemme i Ulsteinvik.

– Der fikk jeg for første gang yte kundeservice i en alder av 16. Det var varierte dager, med varierte kunder — og mye lærdom, forteller hun.

Ida Amalea Furseth. FOTO: Camilla Haugland

– Etter to år fikk jeg en ny jobb som servitør på restauranten Folk Spiseri. Her lærte jeg å yte kundeservice på en annen måte, og erfaringen fikk meg til å forstå hvor viktig kunnskap var for å kunne yte best service.

Kundeservice er veldig givende, men også krevende!

Furseth forteller at disse jobbene gjorde til at hun forsto raskt hvor omfattende og krevende et yrke innenfor kundeservice er.

– Det er utrolig komplekst. Én kundesituasjon er aldri lik den forrige. Jeg var ansiktet utad for bedriften, og det samspillet mellom meg og kunden er utrolig viktig for omdømmet. Det er veldig givende, men også krevende!

Ida sammen med sin 6 måneder gamle valp Taika. FOTO: Privat

Takker tidligere sjef

Senere forlot Ida hjembygden i Eiksund, og flyttet til Bergen for å studere Medier og kommunikasjon ved Universitetet i Bergen.

– I løpet av bachelorgraden min fikk jeg fordypet meg i en rekke forskjellige områder, som strategisk kommunikasjon, sosiale medier, mediebruk, journalistikk og medieteknologi. Jeg er samfunnsengasjert og ønsket å jobbe med formidling og produksjon av medieinnhold, sier hun.

De siste to årene har jeg virkelig sanket verdifull erfaring

Ved siden av studiene jobbet Furseth i det da nylig oppstartede firmaet Digleefy, der hun fikk bryne seg som ansvarlig for PR- og kommunikasjon i selskapet. 

Ida på ferie på Madeira, en øy utenfor Portugal. FOTO: Privat

– Jeg fikk tonnevis med erfaring, og jeg har vært så heldig å få være en del av utviklingen til selskapet, forteller hun.

Hun hyller sin daværende sjef, Jens Petter Skaug, som ga henne mye tillit og utfordringer.

– Det er på grunn av han at jeg i ung alder har god bransjeerfaring innenfor fagfeltet mitt. De siste to årene har jeg virkelig sanket verdifull erfaring, sier Ida.

Spent på fremtidens kundeservice

Etter to år som student som ble preget av korona, ble det etter hvert slitsomt med hjemmekontor for Furseth. Da søkte hun jobb hos Elkjøp.

– I avdelingen kalt ASO håndterte jeg retursaker, garanti og reklamasjon, service og alt kundene trengte hjelp til, utenom selve salget. Her fikk jeg igjen et nytt blikk på kundeservice, og lærte hvordan frustrerte kunder fortsatt kan forlate butikken med store smil — dersom man spiller på lag, og snur det om til en hyggelig opplevelse, sier Ida.

AI har allerede har tatt stor plass i bransjen, og jeg er spent på hvordan dette vil påvirke utviklingen

Ida sammen med redaktør for Kundeserviceavisen, Steinar B. Christensen. FOTO: Camilla Haugland

Hun er nysgjerrig på fremtidens kundeservice.

– Pandemien og AI har endret oss. AI har allerede har tatt stor plass i bransjen, og jeg er spent på hvordan dette vil påvirke utviklingen. Setter folk pris på å snakke med en chatbot? Eller foretrekker man å vente lengre i telefonkø for å snakke med et menneske? Og hvordan påvirker dette relasjonen til selskapet, langsiktig? undrer Ida.

– Jeg gleder meg til å ta fatt på denne jobben! Kollegaene må nok håndtere et par dumme spørsmål fremover, men det må til om jeg skal lære, sier hun lattermildt avslutningsvis.