leder av kundesenteret til Gyldendal Norsk Forlag, Mirja Weston
leder av kundesenteret til Gyldendal Norsk Forlag, Mirja Weston

Mirja fra Gyldendal jobber strategisk for å bygge kultur: – Aksepter at folk er forskjellig

I denne episoden av podcasten om kundeservice snakker vi med leder av kundesenteret til Gyldendal Norsk Forlag, Mirja Weston. Hun har lang og bred erfaring som kundeserviceleder, og deler sine erfaringer om hvordan kultur kan bli et strategisk verktøy for å oppnå mål man har satt seg. En god kultur kan være årsaken til at du blir i en jobb, sier hun.

Hvorfor tar folk kontakt med dere på kundesenteret på Gyldendal?

– Det er mange grunner. Noen vil ha kontakt med en redaktør fordi de har en idé til en bok, noen leter etter bøker, eller så har noen funnet noe i produktene som de gjerne vil diskutere. Så har vi mange henvendelser fra kommuner, lærere og bibliotekarer som bruker undervisningsproduktene våre, forteller Weston.

– Vi er organisert med markeds- og salgsavdelingen. Vi er 10 personer med mye å gjøre, og med en god kultur vil jeg si.

Hva er kultur?

– Gyldendal er jo snart 100 år gammel, så det er mye tradisjon og en gammel kultur hos oss, sier Weston.

God strategi gjør god kultur relevant

– Jeg vil si at kultur er det vi gjør. Det er en felles forståelse, som vi skaper sammen. Og det endrer seg hele tiden. Du kan ikke vedta kultur – det er det vi gjør. En god kultur kan være årsaken til at du blir i en jobb, legger hun til.

Weston har også sett at individ og kultur påvirker hverandre.

Har du eksempel på ytterpunkter, på god og dårlig kultur?

– God kultur lar alle jobbe med strategi. Da må man være åpen, ærlig og både vise og forvente tillit. Det å bygge vaner der det er lett å gi ros og vise takknemlighet, er viktig. Det å rett og slett se hverandre, si hei og si takk, sier Weston.

Vi må akseptere at alle er mennesker er forskjellige

– Vi må også akseptere at folk er forskjellige. Hvis man later som at alle er like, så er ikke det så inkluderende.

Har du et bilde på hvordan kulturen du ønsker, skal bli?

– Hvis man ønsker å bruke kultur som verktøy så må man sette av tid til det. Når jeg ser et bilde av kulturen vår, så tenker jeg på menneskene. Hvis man også skal ha en kultur for problemløsing, så må man tørre å si ordet «problem». Veldig mange vil helst si vekstpunkter, muligheter og utfordringer, sier Weston.

Du må tørre å prøve og feile – det er da du lærer

– Noen ganger må man bare gyve på, og tørre å prøve og feile – for det er da vi lærer noe.

Hvis du skulle gitt et råd til en som er ny på kulturutvikling?

– Snakk med flest mulig, oftest mulig. Og man bør sette av tid til refleksjon, og være oppmerksom på dette med læring og å være nysgjerrig.

– Så må vi ikke bare feire når vi er ved målstreken. Den streken flytter seg hele tiden, og det er derfor viktig å feire retningen – ikke bare når man er kommet frem, avslutter Weston.


Artikkelen ble først publisert 1. juni 2022.