Å sette strategiske og operasjonelle nøkkeltall er ofte en oppgave for lederteam. Ny innsikt fra MIT og BCG viser at AI kan foreslå - og også designe - nye og bedre KPIer som kan veilede ledelsen i beslutningstaking.
Å sette strategiske og operasjonelle nøkkeltall er ofte en oppgave for lederteam. Ny innsikt fra MIT og BCG viser at AI kan foreslå - og også designe - nye og bedre KPIer som kan veilede ledelsen i beslutningstaking. FOTO: Cavan Agency

9 av 10 selskaper som bruker AI til å forbedre KPI-er ser tydelige forbedringer

Et flertall av bedriftsledere ser behovet for å forbedre organisasjonens nøkkelindikatorer (KPIer). Kun en tredjedel har tatt i bruk AI i KPI-arbeidet, men de som gjør det ser raskt forbedringer i hvordan de kan analysere virksomheten og ta bedre beslutninger. Det viser en ny rapport fra MIT Sloan Management Review og Boston Consulting Group (BCG).

De fleste selskaper bruker nøkkelindikatorer eller Key Performance Indicators (KPI-er) som referansepunkter for å evaluere måloppnåelse innen eksempelvis salg, kundetilfredshet eller operativ effektivitet.