Rune Garborg, administrerende direktør i Vipps, tar imot prisen for Norges beste omdømme i 2024. Vipps var også ny på listen i år. Foto: Katrine Lunke.
Rune Garborg, administrerende direktør i Vipps, tar imot prisen for Norges beste omdømme i 2024. Vipps var også ny på listen i år. Foto: Katrine Lunke.

Vipps har landets aller beste omdømme

Vipps topper for første gang omdømmeundersøkelsen Traction Norge. I tillegg til å toppe listen, får selskapet den høyeste omdømmescoren som noen gang er målt i den årlige omdømmeundersøkelsen.

Administrerende direktør Ole Christian Apeland.

Traction Norge gjennomføres av kommunikasjons- og analysebyrået Apeland.

– Vipps har på samme måte som Finn.no og noen få andre digitale tjenester klart å både bli elsket og beundret av det norske folk. Nordmenn mener Vipps leverer høy kvalitet, er dyktige på innovasjon og godt ledet, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland.

– Dette er veldig, veeeldig stas

Vipps får en omdømmescore på 92, på en skala fra 0 til 100. Det er den høyeste scoren noe selskap har fått i den årlige målingen.

Gir masse energi til å forenkle enda mer for enda fler

– Scoren viser at folk stoler på, liker og er imponert over Vipps. Sammen med Finn.no, Vinmonopolet og Tine, utgjør de gruppen som har «svært godt omdømme» i befolkningen nå, sier Ole Christian Apeland.

Vipps topper Traction Norge 2024.

– Dette er veldig, veeeldig stas. Litt fordi det er et resultat av arbeidet til absolutt alle som jobber i Vipps. Og aller mest fordi det gir masse energi til å forenkle enda mer for enda fler, skriver Vipps.

Emosjonell score

Andre nye selskaper på topp 50-listen er Obs, som kommer inn som beste dagligvarekjede, og NorgesGruppen og Tesla, som ender i bunnen av listen.

Selskapene som vurderes i Traction Norge er nominert av befolkningen.

Resultatene i Traction Norge 2024

Listen som presenteres viser omdømmescoren, som er utledet av den emosjonelle vurderingen av selskapet.

Virksomhetene er også målt på flere dimensjoner, som kvalitet, ledelse, etikk, klima, innovasjon og verdi for pengene.

Løft for flyselskapene

En bransje som er på stigende kurs, er flyselskapene.

SAS øker sin omdømmescore øker med syv poeng, som er den største veksten, sammenliknet med fjoråret, og Norwegian stiger med tre poeng.

Norwegian har nå et godt omdømme med en omdømmescore på 67, mens SAS´ omdømme fortsatt er middels godt, med en score på 64.

Fall for innovatører

– Selskapene som faller mest fra i fjor, er Sbanken og strømselskapet Tibber, sier Ole Christian Apeland.

Undersøkelse om kundeforhold: – Norsk kundelojalitet vil bli satt på prøve i 2024

– De har vært kjent som kundevennlige opprørere og innovatører i sine bransjer, og har hatt bedre omdømme enn sine konkurrenter. Nå falmer glansen hos begge, og de må jobbe hardt hvis de skal vinne tilbake sine posisjoner, forteller Apeland avslutningsvis.