Årets kundeservice er kåringen av Norges beste virksomhet på kundeservice. Prisen er basert på Kantars store kundesentermåling, KSindeks, med over 20 000 intervjuer hvert år.
– I forsikringsbransjen, hvor trygghet er valutaen, står kundeserviceheltene klare til å gi hver kunde en følelse av sikkerhet og støtte, som en solid paraply på en regnværsdag, skriver ChatGPT om bransjen.
Blant de beste i landet
KSindeks har over 250 000 respondenter i sin erfaringsbase, og er med dette Norges største og mest representative studie innen kundeservice.
Det er kundenes tilbakemeldinger på kundeservice og kundesentre i Norge.
KSIndeks måler egne kunders tilfredshet med kundeservicen i en virksomhet. Den måler områder som ventetid, serviceinnstilling, kompetanse, løsningsgrad, kundetilfredshet, anbefalingsgrad og mye mer.
Norges største og mest representative studie innen kundeservice
Svarene fra dette utvalget danner grunnlaget for KSIndeks-målingen og KSIndeks-prisene.
Kandidatene som nå er blant topp 3 i sin kategori har ifølge kundene alle jobbet hardt, ytt det de kan og gitt god service. Det er derfor de nå hylles blant kundene, og er blant de beste i landet i sin bransje.
Kundenes utvalgte favoritter innen Forsikring er …
I denne kategorien er en av plassene i topp 3 delt. Derfor er det 4 nominerte selskaper.
Frende
Frende Forsikring er eid av 23 sparebanker. De har over 300 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og rundt 270 000 privat- og bedriftskunder.
– Hjå oss skal det vere lett og trygt å vera kunde. Du møter mennesker som bryr seg, skriver de på egen nettside.
If
If har 7 900 medarbeidere, og 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Selskapet har hovedkontor i Stockholm.
– Vi hjelper privatpersoner og bedrifter med å redusere risikoen for at noe uventet skal skje, og beskytte mot uforutsette økonomiske tap, skriver de på nettsiden.
Gjensidige
Gjensidige har hovedkontor i Oslo, og rundt 4 120 ansatte spredt ut over 6 land.
– I over 200 år har vi sikret liv, helse og verdier for kundene våre. Vi tilbyr de fleste forsikringer folk trenger for å være trygge når de er hjemme, på jobb, i bilen, på reise og andre steder, skriver de på egen nettside.
Fremtind
Fremtind er et resultat av en fusjon mellom forsikringsselskapene til SpareBank 1 og DNB. De har hovedkontor i Oslo og nær 1000 ansatte.
– Jobben vi gjør påvirker menneskers liv og bidrar til et mer bærekraftig samfunn. For å gjøre denne jobben må vi være modige nok til å ligge i forkant når vi utvikler og skaper nye produkter og tjenester som betyr noe i folks liv
Vinneren skal kåres under festmiddagen på Kundeservicedagene 2024 i Oslo 5. juni.
KSIndeks-målingen startet i 2010. Kantar var ansvarlig for KSIndeks frem til 2021, og bidrar fremdeles med datainnsamling og analyse. CustomerTrends overtok ansvaret for KSIndeks høsten 2022.
CustomerTrends eier Kundeserviceavisen.