Se oversikten over lønn i kundeservicebransjen.
Se oversikten over lønn i kundeservicebransjen. FOTO: Colourbox

Hva var lønnen i kundeservice i 2024? Se full oversikt

Er du nysgjerrig på lønnen i kundeservice i 2024? Vi har samlet full oversikt over ulike stillinger og deres lønnsnivåer

Kundeservice er et bredt felt med mange forskjellige stillinger og titler, hver med sine unike ansvarsområder og lønnsnivåer. Fra kundesupport til ledende roller, varierer lønningene avhengig av stillingstype og erfaring.

Lønn i forskjellige stillinger

Finn har lansert en lønnsammenligningstjeneste hvor brukere rapporterer inn sin egen lønn for å fremme transparens og rettferdighet i jobbsøkeprosesser. Artikkelen baserer seg på tall fra denne tjenesten og fra SSB (Statistisk sentralbyrå).

All statistikk er basert på data av god kvalitet, noe som innebærer at mange brukere har oppgitt lønnsinformasjon med en balansert kjønnsfordeling. For de kategoriene hvor datakvaliteten er lavere, vil dette bli presisert.

I tillegg har vi beregnet månedslønn og timelønn basert på medianlønnen for hver stilling. Timelønnen er kalkulert ved å dele medianlønnen på antall arbeidstimer i en fulltidsstilling, altså 1950 timer per år.

Vi håper dette gir deg en enkel oversikt over lønnsnivået på ulike kundeservicestillinger.

Kundeservice

  • Gjennomsnittslønn: 500 963 kr
  • Medianlønn: 498 800 kr
  • Månedslønn: ca. 41 567 kr
  • Timelønn: ca. 256 kr
  • Nedre kvartil: 436 212 kr
  • Øvre kvartil: 550 000 kr

SSB sine tall viser at en månedlig medianlønn til en kundesentermedarbeider er 42 930 kr.

Kundesupport

  • Gjennomsnittslønn: 499 026 kr
  • Medianlønn: 495 000 kr
  • Månedslønn: ca. 41 250 kr
  • Timelønn: ca. 254 kr
  • Nedre kvartil: 450 500 kr
  • Øvre kvartil: 560 000 kr

Kundebehandler

  • Gjennomsnittslønn: 504 843 kr
  • Medianlønn: 513 000 kr
  • Månedslønn: ca. 42 750 kr
  • Timelønn: ca. 263 kr
  • Nedre kvartil: 450 000 kr
  • Øvre kvartil: 560 000 kr

Kundebehandler i bank

SSB sin statistikk viser kun månedslønn basert på medianlønnen.

En kundebehandler innen bank har en medianlønn på 43 070 kr i måneden.

Kundebehandlere i bank som jobber med lån og kreditt har en medianlønn på 57 350 kr i måneden.

Kundeserviceleder

*Her merker Finn dataene om begrenset, noe som vil si at det enten er få som har oppgitt lønnsdata eller det er en skjev kjønnsbalanse. Statistikken er muligens ikke er representativ.

  • Gjennomsnittslønn: 680 201 kr
  • Medianlønn: 649 000 kr
  • Månedslønn: ca. 54 083 kr
  • Timelønn: ca. 333 kr
  • Nedre kvartil: 550 000 kr
  • Øvre kvartil: 726 000 kr

Kundesenterleder

*Her merker Finn dataene om begrenset, noe som vil si at det enten er få som har oppgitt lønnsdata eller det er en skjev kjønnsbalanse. Statistikken er muligens ikke er representativ.

  • Gjennomsnittslønn: 770 259 kr
  • Medianlønn: 750 000 kr
  • Månedslønn: ca. 62 500 kr
  • Timelønn: ca. 385 kr
  • Nedre kvartil: 648 750 kr
  • Øvre kvartil: 900 000 kr

Tenker du på å bytte jobb i 2025?

Kundekonsulent

  • Gjennomsnittslønn: 518 541 kr
  • Medianlønn: 516 037 kr
  • Månedslønn: ca. 43 003 kr
  • Timelønn: ca. 265 kr
  • Nedre kvartil: 454 500 kr
  • Øvre kvartil: 575 730 kr

Kunderådgiver

  • Gjennomsnittslønn: 566 126 kr
  • Medianlønn: 550 000 kr
  • Månedslønn: ca. 45 833 kr
  • Timelønn: ca. 282 kr
  • Nedre kvartil: 497 650 kr
  • Øvre kvartil: 610 000 kr

Senior kunderådgiver

*Her merker Finn dataene om begrenset, noe som vil si at det enten er få som har oppgitt lønnsdata eller det er en skjev kjønnsbalanse. Statistikken er muligens ikke er representativ.

  • Gjennomsnittslønn: 718 200 kr
  • Medianlønn: 677 500 kr
  • Månedslønn: ca. 56 458 kr
  • Timelønn: ca. 347 kr
  • Nedre kvartil: 575 000 kr
  • Øvre kvartil: 842 000 kr

Kundeveileder

  • Gjennomsnittslønn: 533 778 kr
  • Medianlønn: 514 000 kr
  • Månedslønn: ca. 42 833 kr
  • Timelønn: ca. 263 kr
  • Nedre kvartil: 460 000 kr
  • Øvre kvartil: 570 000 kr

Servicemedarbeider

  • Gjennomsnittslønn: 445 827 kr
  • Medianlønn: 454 250 kr
  • Månedslønn: ca. 37 854 kr
  • Timelønn: ca. 233 kr
  • Nedre kvartil: 393 800 kr
  • Øvre kvartil: 520 000 kr

Ønsker du å forhandle lønn?

Helene Tronstad Moe har bakgrunn fra næringslivet, og er for mange kjent som Aftenpostens jobbekspert. Selv har hun siden 2012 jobbet som førsteamanuensis ved Høyskolen i Kristiania.

Førsteamanuensis ved Høyskolen i Kristiania, Helene Tronstad Moe.

Her gir hun deg sine beste tips til hva du bør tenke på når du skal forhandle lønn i en jobbsøkerprosess.

Tenk over hva du kan tilby

– Din verdi vil være avhengig av hvordan du passer inn i virksomheten du skal begynne hos, sier Tronstad Moe.

– Hva kan du bidra med?

Du bør ha tenkt over hvor kan du kan bidra med størst verdi.

Hvordan kan din erfaring, din kompetanse, ditt nettverk utnyttes – og på hvilke områder.

Dersom du har en utdanning er det viktig å legge frem hva du har lært og hvordan det gjør deg bedre egnet til den jobben.

Ikke røp lønnsforventningene dine

Ofte har den som ansetter deg en begrenset lønnspot.

Vet de i tillegg hva du forventer å tjene, eller hva du tjener i dag, har du dårlige forhandlingskort på hånda.

Du må også reflektere rundt hvilken kompensasjon du ønsker på kort og lang sikt.

– Hvis du for eksempel får muligheten til å prøve en ny bransje eller organisasjon, kan det være lurt å tenke langsiktig, råder Tronstad Moe.

Din erfaring, din kompetanse, ditt nettverk

– Tenk: Hva kan jeg lære her? Hvilke erfaringer kan jeg samle, som igjen kanskje fører til en annen jobb senere – der jeg kan tjene enda mer?

Det kan være verdt å investere i sin egen erfaring. Hvor du kan få mest i lønn akkurat nå er en ting. En annen sak er hvor kan du best mulig utvide din kompetanse. I tillegg forsikringsordninger, pensjon og andre ansattgoder.

Typisk norsk?

– Jeg tror mange opplever at lønn er et uttrykk for hvor høyt man verdsettes som medarbeider og ansatt.

Å be om høyere lønn kan dermed ses på som at man har litt høye tanker om seg selv, at man ser på seg selv som mer verdt enn kollegaer.

– Jeg tror noen tenker litt sånn, og da sitter det langt inne å be om lønnsøkning.

Det er ikke bare kompetansen og erfaringen din som betyr noe når lønna skal beregnes. Det avhenger av hva slags bransje du jobber i, om det er en statlig eller privat stilling, det finnes geografiske forskjeller.

Gjør kundesenteret ditt attraktivt for Gen Z

– Dette er faktorer som vil være med å legge føringer for lønnsnivået ditt, og som det er lurt å være klar over. Det er ikke sikkert du tjener det samme i Øst-Finnmark som i Oslo, sier Tronstad Moe. Hun fortsetter:

– Det er nok også forskjell på arbeidsplasser og omgangskretser, når det kommer til hvor vanlig det er å snakke om lønn. Det er nok mye vanligere å snakke om hva man tjener i land som USA, eller Frankrike for den saks skyld. På noen typer arbeidsplasser er kanskje både lønn og bonuser mer synliggjort enn andre steder.

Begreper

  • Gjennomsnittslønn: Den totale lønnen delt på antall personer. Det gir et gjennomsnittlig lønnsnivå, men kan påvirkes av svært høye eller lave lønninger.
  • Medianlønn: Den midterste verdien i et sortert datasett. 50 % er lavere og 50 % er høyere enn medianlønnen.
  • Nedre kvartil: Verdien hvor 25 % av dataene er lavere. Det betyr at 1 av 4 tjener mindre enn denne verdien.
  • Øvre kvartil: Verdien hvor 25 % av dataene er høyere. Det betyr at 1 av 4 tjener mer enn denne verdien.