960x0

Chatbot skrev dikt om selskapets dårlige kundeservice

Et postpakkeselskap i Storbritannia måtte skru av sin KI-drevne chatterobot da en kunde fikk den til å skrive dikt om selskapets elendige kundeservice.

Kunden la ut samtalen med chatteroboten på X/Twitter, og innlegget har blitt sett over 1 million ganger.

– En kundes verste mareritt

DPD er en del av Geopost, et av verdens ledende selskaper for pakkelevering som opererer i nesten 50 land.

De har 122 000 ansatte og leverer 8,4 millioner pakker over hele verden hver dag gjennom merkene DPD, Chronopost, SEUR, BRT og Jadlog.

Kunden som lettet sin frustrasjon på X/Twitter er Ashley Beauchamp.

– DPD var bortkastet tid, en kundes verste mareritt, sier Ashley Beauchamp.

Han ba derfor chatboten til kundeservicen deres om å banne og fortelle om andre, bedre, postpakkeselskaper.

Beauchamp hadde gitt opp å gå hjelp av chatboten, og bestemte seg for å be den lage et dikt.

Chatboten tok utfordringen på strak arm og skrev med glede et dikt om den forferdelige kundeservicen til selskapet.

– Det var en gang en chatbot med navn DPD, som var ubrukelig til å gi hjelp, skrev roboten.

– En dag ble DPD endelig skrudd av og alle frydet seg. Endelig kunne de få den hjelpen de trengte, fra en ekte person som visste hva de drev med, fortsatte roboten.

Selskapet DPD sier at de har brukt en KI-drevet chatterobot i flere år uten problemer, men at det hadde oppstått en feil etter en systemoppdatering.

– KI-funksjonen er deaktivert og blir oppdatert, sier selskapet i en uttalelse.

Vi tester chatboter i varehandelen: – Her er det rom for forbedring