Nathalie Eyde Warembourg er Country Manager for Ipsos i Norge.
Nathalie Eyde Warembourg er Country Manager for Ipsos i Norge. FOTO: Privat

TikTok har hatt en eksplosiv vekst i Norge

Ipsos sosiale medier (SoMe)-tracker gjennomføres løpende gjennom hele året. Dette baserer seg på et landsrepresentativt utvalg av befolkningen på 6000 personer over 18 år. – Rapporten skal gi et innblikk i utviklingen av de største sosiale medier og strømmetjenester i Norge, skriver Nathalie Eyde Warembourg, Country Manager i Ipsos.

 

Ipsos kan melde at 9 av 10 bruker sosiale medier ukentlig eller oftere.

Det er noen stabile tall, men det er også noen overraskelser i rapporten fra Ipsos.

– TikTok vokser kraftig og 28% av nordmenn over 18 år sier de har en profil på plattformen. Det betyr at 1,26 millioner nordmenn har en profil på TikTok.

TikTok kryper oppover

Ipsos sosiale medier (SoMe)-tracker gjennomføres gjennom hele året. De 6.000 personene i det representative utvalget, gir et godt innblikk i nordmenns medievaner.

Undersøkelsen er gjennomført siden 2013. Undersøkelsen inkluderer 14 sosiale medieplattformer, 15 musikk- og strømmetjenester, informasjon om influenser, podcastlytting og oppfatning av plattformene og reklame.

Facebook beholder førsteplassen i Norge.

– Facebook er Norges største sosiale medium. Flertall av befolkning over 18 år (84%) sier de har en profil i andre kvartal 2022. Det er ingen signifikant forskjell sammenlignet med Q2’21, og tilsvarer rett i overkant av 3.5 millioner nordmenn, forteller Ipsos.

TikTok vokser voldsomt.

TikTok er blant topp fem sosiale medier i Norge, og 18% over 18 år bruker plattformen daglig. Om lag halvparten (52%) av 18-29-åringene sier nå de benytter TikTok en til flere ganger daglig.

Snapchat mest brukt blant de yngre

Ipsos kan melde at 9 av 10 bruker sosiale medier ukentlig eller oftere, 8 av 10 daglig. Med daglig bruk mener Ipsos minst én gang per dag eller flere ganger daglig.

– Dette har ikke endret seg nevneverdig de siste 12 måneder, forteller Ipsos.

Det er 4% som sier at de aldri bruker sosiale medier.

Snapchat tar stadig inn på Facebooks posisjon når det gjelder daglig bruk. 69 % over 18 år bruker Facebook daglig, mens 52 % bruker Snapchat daglig.

– Snapchat er det hyppigst brukte sosiale mediet daglig i Norge blant de mellom 18 og 29 år, etterfulgt av Instagram. I befolkningen over 18 år totalt er Facebook hyppigst brukt hver dag, sier Ipsos.

18% av nordmenn over 18 år bruker TikTok, som fortsetter å vokse i daglig bruk.

Netflix og NRK TV troner på topp

– Messenger er den mest foretrukne meldings tjenesten i Norge med 74% av nordmenn over 18 år som sier de har profil på plattformen ifølge Ipsos SoMe-tracker Q2’22, og det tilsvarer 3,15 millioner profiler, sier Ipsos.

– Det er en tydelig overvekt av kvinner med 80% som har profil vs. 69% blant menn. Totalt sier 49% at de benytter plattformen daglig, 56% kvinner vs. 43% menn. Det er personer fra 30-39 år som har høyeste daglig bruk med 61%. Det er 31% over 18 år som sier at de har profil på WhatsApp. Kun 11% sier de bruker plattformen daglig.

Ipsos kan også melde at Netflix er på toppen av musikk- og strømmetjenester på globale plattformer i Norge (daglig og ukentlig bruk), mens NRK TV ligger på toppen av lokale plattformer.

Her kan du lese mer om rapporten fra Ipsos.


Ipsos har data med bla. antall profiler og bruksfrekvens for Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, LinkedIn, Twitter, Pinterest, YouTube, Messenger, Whatsapp, Reddit, Twitch, VSCO og YouTube Kids for sosiale medieplattformer.
I tillegg har de data for musikk- og strømmetjenester: Spotify, Tidal, Soundcloud, Apple Music, YouTube Music, NRK TV, Netflix, Viaplay, Discovery+, TV2 Play, HBO Max, Amazon Prime, Disney+, Apple TV+ og YouTube Premium.

Om Ipsos

Ipsos er det tredje største markedsundersøkelsesselskapet i verden, til stede i 90 markeder og sysselsetter mer enn 18.000 mennesker. I Norge har Ipsos (tidligere Ipsos MMI) snakket med, observert og analysert nordmenn og det norske samfunn i over 46 år. Selskapet står bak undersøkelser som bla. samfunnsundersøkelsen Norsk Monitor, Ipsos SoMe-tracker, Barn&Ungdom undersøkelsen, Omdømmeprisen og Spisefakta.