Slide1
FOTO: FOTO: Skjermbilder fra App Store og Google Play

Blandet mottakelse blant brukere av BankID-appen

BankID-appen er her. Men det er dessverre ikke alle som er like fornøyde i oppstartsfasen.

1.september var datoen det offisielt ble starten på utfasingen av BankID på mobil for kunder, og mulighet for å gå over på BankID-appen.

– Snart vil app og den fysiske kodebrikken være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene, når BankID på mobil gradvis fases ut fra og med i høst. Moderniseringen av BankID med overgang til app vil gjøre at vi kan tilby flere tjenester som gir merverdi for brukernesamt tilpasse løsningen til nye krav og forventninger i tiden fremover, skrev BankID på sine hjemmesider i juni i år.

Blandede tilbakemeldinger

Tek.no melder i en sak at flere brukere av den nye BankID-appen ikke er fornøyde.

I artikkelen datert 1.september forteller Tek.no at i Apples App Store og Googles Play Store fosser det nå inn dårlige tilbakemeldinger for appen. Gjennomsnittlig score er 1,6 av 5 hos Google Play, og 2,1 av 5 hos App Store.

Når Kundeserviceavisen sjekker Google Play, så har godt over 1900 brukere lagt inn sine anmeldelser, og over 700 på Apple App Store.

– De fleste rangeringene stopper på én stjerne. Selve anmeldelsene bærer også preg av at mange er svært frustrerte over en viktig løsning som ikke fungerer for dem, skriver Tek.no.

De viser til ulike kommentarer fra brukere: «Kommer forbi aktivering men så stopper det med «noe gikk galt». Håpløs feilmelding», «Får ikke fullført fordi appen sier jeg ikke har «internettforbindelse», «noe gikk galt», eller «Appen fungerer ikke på Android, men den fungerer fint på iPhone og iPad, Samme problem som er beskrevet av andre».

Hege Steinsland, Kommunikasjonssjef i BankID FOTO: SCJ / BankID

Kommunikasjonssjef Hege Steinsland forteller til Tek.no at de er klar over at noen brukere opplever problemer i starten, som skal skyldes kø i systemene.

– Vi har fått over 300.000 nye brukere de siste tretti dagene, og det er nå over 1 million kunder som er i gang med BankID-app. Det er trist at dette skjedde når mange ville komme i gang, og vi har gjort flere tiltak for å unngå at det skjer igjen, sier hun til Tek.no.

BankID på mobil skal bort


Beregn god tid

Steinsland oppfordrer til Tek.no at de som sliter med at BankID-appen har «låst seg», å vente et par dager før ny aktivering.

For å kunne aktivere appen, må du ha BankID-sertifikat fra banken din. Mange er ikke klar over at BankID på mobil og BankID-sertifikat ikke er det samme. Trofaste BankID på mobil-brukere kan derfor oppleve at deres BankID-sertifikat er utløpt hvis de ikke har brukt kodebrikken på lang tid, og at de derfor ikke får aktivert BankID-appen, sier BankID om den nye appen, sier BankID på sine sider.

FOTO: BankID

– Du kan selv sjekke om du har en aktiv BankID ved å logge inn på Min BankID øverst til høyre på bankid.no. Dersom du ikke har BankID-sertifikat, må du bestille dette gjennom din bank i god tid, da det kan være noe leveringstid på dette. 

Steinsland melder også til Tek.no at BankID på mobil forsvinner ikke over natten.

– Et BankID på mobil-sertifikat har en levetid på to år, og de fleste vil ha tilgang til denne tjenesten i flere måneder framover, med mindre de havner i en situasjon hvor de må bytte SIM-kort. BankID på kodebrikke fungerer også som før. Vi vet at ny innovasjon kan lugge litt, og håper brukerne kan være litt tålmodige med oss i overgangsfasen, sier hun til Tek.no.


3 tips før du laster ned BankID-appen (Kilde: BankID):

1.         Sjekk om du har et aktivt BankID-sertifikat på "Min BankID" øverst til høyre på bankid.no. Dersom dette er utløpt, vil du ikke få aktivert appen, og du må bestille nytt i din bank. Beregn god tid, da det kan ta noe tid før du får utstedt nytt BankID-sertifikat.

2.         Husker du BankID-passordet ditt? Dette vil være det samme passordet som du bruker sammen med kodebrikken. Du vil trenge dette når du skal bruke appen. Bestill nytt i banken din dersom du har glemt passordet ditt.

3.         Merk deg at det vil ta litt tid før du får fullført aktiveringen hvis du velger å aktivere med BankID på mobil. Av sikkerhetsmessige årsaker vil appen be deg om å vente en time før du kan fullføre aktiveringen. Tillat varslinger så du får beskjed når du kan komme tilbake å fullføre aktiveringen. Da vil du ha to timer på deg til å fullføre. Vi vil derfor ikke anbefale å starte aktiveringen rett før du legger deg for natten.  

Her kan du finne mer utfyllende info fra BankID om bruk av appen.