Autoindex vurderer hele kundeopplevelsen bilkjøpere har med en bil og et bilmerke, og blir sett på som en prestisjefylt pris i bilbransjen.
Dedikasjon til kunden og produktet
I år dro Lexus i land en totalscore på 932 av 1000 mulige – det er tidenes nest sterkeste poengscore, kun slått av Lexus selv ved en tidligere anledning.
– Å gå til topps i Autoindex nok en gang skal feires skikkelig! Dette er en anerkjennelse av at våre dyktige Lexus-medarbeidere og forhandlernettverk gjør alt for å gi kundene våre en helt unik opplevelse, sier Jan Christian Holm, leder for Lexus i Norge.
– Det gjelder fra første gang man besøker en forhandler, til de sitter i sin nye bil, og når de skal ha service eller oppfølging. Da er det herlig at kundene år etter år mener vi er aller best på kundeopplevelse i bransjen.
For oss handler det om vår dedikasjon til kunden og produktet
Holm forteller at de jobber systematisk med kundeopplevelsen etter en tilnærming som de kaller omotenashi.
– Direkte oversatt betyr ordet gjestfrihet på japansk. For oss handler det om vår dedikasjon til kunden og produktet, og hvordan det eksempelvis brukes enormt mye tid på å perfeksjonere detaljer som lyden av bildøren som lukkes, hvordan kundene blir tatt imot, og den spesielle opplevelsen det er å hente sin nye Lexus, sier Holm.
– Vi vil skape de beste opplevelsene
Han forklarer at Lexus-forhandlere trener jevnlig for å perfeksjonere alle deler av kundeopplevelsen.
Holm mener at dette er den hemmelige oppskriften som gjør at Lexus år etter år scorer best på kundetilfredshet i Autoindex.
Kåringen er for oss et sjeldent tilfelle av konsistens i en bransje i kontinuerlig endring
– Gjennom et godt samarbeid med forhandlerne i en årrekke har vi etablert det forhandlernettverket som tilbyr de beste kundeopplevelsene. Dette gjennomsyrer forhandlerorganisasjonene fra topp til tå. Via gode prosesser og rutiner jobber alle, uavhengig av rolle, med å finne de beste løsningene for kundene, forteller Holm.
Han legger til at denne kåringen er for dem et sjeldent tilfelle av konsistens i en bransje i kontinuerlig endring.
– Også vi forandrer oss. Lexus er på vei mot å bli helelektriske. Det som imidlertid er uforanderlig, er fokuset vårt på kvalitet, på å lage de beste bilene og skape de beste kundeopplevelsene. Et fokus kundene våre ser ut til å sette pris på, sier Lexus-lederen avslutningsvis.
Autoindex
Autoindex utføres årlig av Loyalty Group International og følgende vurderes: Bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent).