F.v. Daniel Frøyland og Jonas Lisgård.
F.v. Daniel Frøyland og Jonas Lisgård. FOTO: Martin Mørk, Bilnytt.no

Gjensidige og Spense vil skape fremtidens kundereise i bilbransjen

Gjensidige melder i en pressemelding at de går inn som strategisk investor og samarbeidspartner for teknologiselskapet Spense, som har utviklet en innovativ løsning som skal ta kundeopplevelsen for bilkunder til et nytt nivå. 

Spense er et teknologiselskap med fokus på å effektivisere driften til sine kunder, mens Gjensidige Mobility Group er en del av Gjensidige-konsernet og har som mål å ta en førende rolle i fremtidens mobilitetsmarked.– Den moderne bilen som produkt er smekkfull av innovasjoner. Spense skal bidra til at også kundereisen blir mer innovativ og digital. Det gjør vi nå noe med sammen med Gjensidige og andre samarbeidspartnere og kunder i bilbransjen, sier Jonas Lisgård, administrerende direktør i Spense, i pressemeldingen.

Ønske om enkel oversikt

Gjensidige forteller i pressemeldingen at løsningen er integrert med bilforhandlersystemer og ulike betalingstjenester slik at kundene kan bruke sine foretrukne betalingsmåter, inkludert å utsette betalingen helt eller delvis.

Dette er et enormt marked, både i Norge og internasjonalt

En verkstedkunde skal kunne få en enkel oversikt og kunne levere og hente bilen når han eller hun vil, alt håndtert via mobilen. Løsningen gjør det mulig å tilby tilleggstjenester, som tilbud på forsikring.

Jonas Lisgård, CHIEF EXECUTIVE OFFICER i Spense. FOTO: Spense

– Dette er et enormt marked, både i Norge og internasjonalt. Bare ettermarkedet for bil er anslått til rundt 1000 milliarder dollar på verdensbasis, og vårt ubeskjedne mål er å etablere Spense som «the way to pay» i bilbransjen, sier Lisgård.

Blant kunder og samarbeidspartnere er Porsche, Skoda og Cupra samt forhandlersystemer som Incadea, Helios, Vitec og Norbits.

Stort potensial

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap som tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. Investeringen i Spense gjøres av Gjensidige Mobilty Group.

– Gjensidiges tjenester skal være tilgjengelige der kundene er, og det blir mer og mer digitalt. Vi er imponert over den løsningen Spense har utviklet, sier Daniel Frøyland, administrerende direktør i Gjensidige Mobility Group.

Den har potensial til å revolusjonere kundereisen for bil og service

Daniel Frøyland, adm. direktør i Gjensidige Mobility Group. FOTO: Gjensidige

– Den har potensial til å revolusjonere kundereisen for bil og service, og vi ser store gevinster for både sluttkundene og bilbransjen,

Avtalene mellom Gjensidige og Spense innebærer at Gjensidige blir en strategisk minoritetsaksjonær i Spense og går inn i styret.

Skalerer opp

Samtidig inngår partene en kommersiell samarbeidsavtale for å utvikle markedet for Spense. Partene er enige om ikke å offentliggjøre nærmere detaljer i avtalene.

Spense har rekruttert flere medarbeidere med erfaring fra betalingsformidling, kundeinteraksjon og bilbransjen, senest Lars Vangen Jordet, som blant annet har ledet bilvirksomheten til FINN.no og vært adm. direktør i Schibsted Vekst.

Vi har samlet et sterkt team

– Vi har samlet et sterkt team, og investeringen fra Gjensidige gjør at de virkelig kan sette fart på utviklingen av Spense. Samarbeidsavtalen er også svært viktig. Gjensidige har en knallsterk posisjon i bilmarkedet i Norge og Norden, sier Klaus-Anders Nysteen, styreleder i Spense.

– Denne posisjonen kombinert med satsingen på mobilitetstjenester gjennom Gjensidige Mobility Group gjør dem til en drømmepartner for oss.