Edvard Sævild Ree, analytiker i Customer Trends, og kjent for sine prestasjoner i internasjonale case-konkurranser skal lede chatbottestingen.
Edvard Sævild Ree, analytiker i Customer Trends, og kjent for sine prestasjoner i internasjonale case-konkurranser skal lede chatbottestingen.

Kundeserviceavisens store chatbot-test

Kundeserviceavisen tar et dyptdykk i den digitale kundeserviceverdenen for å avdekke hvilke av Norges chatbots som leverer best på tvers av forskjellige kundeservice-scenarier.

I en tid hvor digitale assistenter blir stadig mer sentrale i kundeservice, setter Kundeserviceavisen i gang en omfattende test av chatbots tilhørende noen av Norges største bedrifter.

Målet er å gi en helhetlig vurdering av deres ytelse basert på to nøkkelområder: håndtering av fakturaforespørsler og evnen til å overbevise potensielle kunder.

Testeren

Testingen blir ledet av Edvard Sævild Ree, analytiker i Customer Trends, og kjent for sine prestasjoner i internasjonale case-konkurranser, inkludert en nylig andreplass i Thammasat Undergraduate Business Challenge i Bangkok.

Edvard Sævild Ree på scenen under Thammasat Undergraduate Business Challenge i Bangkok.

Han er student ved Norges Handelshøyskole (NHH) og har tatt en ledende rolle i NHHS Case Club.

Gjennom sin tid med caseklubben har Edvard deltatt i og utmerket seg i flere prestisjetunge internasjonale case-konkurranser.

Hans engasjement, analytiske skarpsinn og evne til kreativ tenkning gjør ham til en verdifull ressurs i en kontekst der dyptgående innsikt og nyskapende løsninger er nødvendig.

Testmetodikk: To scenarioer, én samlet vurdering

Vi vil gjennomgå to forskjellige scenarier for hver chatbot:

  1. Fakturaforespørsler: Her vil vi utforske chatbotenes evne til å forstå og effektivt løse forespørsler knyttet til fakturaer.
  2. Kundeforhandling: Chatbotene blir utfordret til å argumentere for hvorfor en potensiell kunde bør velge akkurat deres tjeneste eller produkt.

I begge tilfeller vurderes forståelsesevne, brukeropplevelse, personlighet, og effektivitet.

Hvor mange meldinger tar det før man når en løsning eller får et overbevisende svar? Har chatboten en behagelig og unik karakter?

Terningskastet: En samlet bedømmelse

Etter gjennomgangen i begge scenarioer, vil hver chatbot motta et terningskast som representerer en samlet vurdering av deres ytelse.

Denne vurderingen tar hensyn til alle aspekter av brukeropplevelsen, fra effektivitet til personlighet.

Dette initiativet fra Kundeserviceavisen er ikke bare en test av nåværende teknologi, men også en pekepinn på fremtiden til digital kundeservice.

Norges raskeste svartid : – Vinneren er klar!

Resultatene kan gi verdifulle innsikter for bedrifter i deres videre utvikling av chatbotteknologi.

Det vil fremover komme ukentlige artikler som tar for seg landets chatbotter.

Følg med for å se hvilke chatbots som skiller seg ut og hvilke som fortsatt har et stykke vei å gå i "Kundeserviceavisens store chatbot-test"!