thomas-elbil-dsc-4553-768x511

Favoritten får flest klager

I en fersk rapport fra Forbrukerrådet kommer det frem at elbilfavoritten Tesla får flest kundeklager. Toyota får færrest. 

Forbrukerrådet har publisert en rapport som viser oversikten over kundeklager blant de store bilmerkene.

Barnesykdommer

Oversikten bygger på klagesaker til Forbrukertilsynet i 2023 og bilbestanden i Norge.

Sakene gjelder salg av både nye og brukte biler, både privatsalg og forbrukerkjøp. Oversikten viser hvor mange klager hvert merke har, sett opp mot antallet personbiler på de har på veien.

– Klageandelen er høy, og det er tydelig at mange forbrukere opplever utfordringer med Tesla, sier seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Klageandelen er høy

Det er Tesla, Audi og BMW som havner på toppen av klagestatistikken.

– De tre merkene som havner på klagetoppen har alle hatt vekst i bilbestanden – noe som kan tyde på at det er litt for mange barnesykdommer på de nyere bilmodellene, utdyper Iversen.

– Kvalitet, kundefokus og kontinuerlig forbedring

I andre enden finner vi Toyota – som skiller seg ut med svært lav tvistegrad til tross for mange biler på veien, og høy snittalder på bilparken. Toyota har ca. 0,2 tvister per 1000 biler på veien.

Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge, fremhever selskapets langvarige fokus på kvalitet og god kundebehandling som nøkkelfaktorer bak resultatene.

– ­Hele Toyota-organisasjonen har en kultur tuftet på kvalitet, kundefokus og kontinuerlig forbedring, sier Pawlak

Forhandlernettet til Toyota i Norge har over mange år har sikret svært høy kundetilfredshet.

– Vi har over tid jobbet målrettet for å gi kunder som kjøper både nye og brukte biler en trygg og god kjøps- og eieropplevelse. Ved å benytte Toyota verkstedet til årlig vedlikehold gis ett års ekstra garanti inntil bilen er 10 år gammel, sier Pawlak.

– Nå skal medarbeiderne frem i lyset

Han understreker også Toyota-ansattes engasjement for å levere gode kundeopplevelser gjennom hele livsløpet til bilen.

– Verkstedene og kunderådgiverne våre har en nøkkelrolle for å holde kundene tilfredse, og finne gode løsninger for kundene dersom det oppstår problemer, sier Pawlak.

Over tid jobbet målrettet

Også i følge Norsk Kundebarometer 2023, er Toyota på toppen blant bilforhandlere på kundetilfredshet.

– Denne rapporten fra Forbrukerrådet bekrefter at vårt utrettelige fokus på å sette kunden først gir resultater, sier Pawlak.

Ikke lenger «som den er»

Fra januar 2024 trådte endringene i forbrukerlovgivningen i kraft.

Thomas Iversen håper disse kan bidra til at klagetallene faller i årene som kommer.

– Næringsdrivende kan ikke lenger selge bil med forbeholdet «selges som den er» og tilsvarende. Dette forbeholdet har gitt forbrukere økt risiko for å ende opp med en bil med ukjente feil og mangler. Vi håper endringen i lovverket vil gjør det tryggere å kjøpe bruktbil fremover, sier Iversen.

Ikke lenger selge bil med forbeholdet «selges som den er»

I tillegg til at man ikke lenger kan selge bilen «som den er», har det nye regelverket utvidet den omvendte bevisbyrden fra 6 måneder til 2 år.

– Det betyr at feil og mangler som oppstår de første 2 årene antas å være selgers ansvar. Om selger ikke vil stå for utbedring er det det de som må bevise at feilen ikke er selgers ansvar. Dette gjør det mye lettere å være forbruker i bilmarkedet, sier Iversen.

Husk tilstandsrapport

Om du snuser på en ny bruktbil, enten det er en Tesla eller en Toyota, har Forbrukerrådet noen gode råd til deg.

– Les annonsen nøye. Hvis du overser noe i annonsen, kan du ikke klage på det i ettertid. Undersøk om bilen er bruktimportert, om servicene er fulgt og når den sist ble EU-godkjent. Hvis du lurer på noe i annonsen, send en melding til selger og spør hva det betyr, tipser Iversen.

I fremtiden: – Forsikringskrav blir ikke behandlet av mennesker

I tillegg er det en klar oppfordring fra Forbrukerrådet at du ber om en tilstandsrapport på bilen, og skriver en kontrakt.

– Forbrukerrådet anbefaler at du benytter tilstandsrapporter fra NAF, Viking eller et autorisert bilverksted. Uansett hvor god tonen er mellom kjøper og selger, er det også viktig å bruke en skriftlig kontrakt. Alt dere har blitt enige om muntlig, må med i kontrakten. Da unngår du at det blir påstand mot påstand i etterkant. For elbiler bør du også vurdere en batterihelsetest.