45cb6340-b1d9-4f1f-b70b-585868a1668b

Historier fra frontlinjen: – Printet ut 1500 brosjyrer

I vår nye artikkelserie «Historier fra frontlinjen» spør vi mennesker med erfaring fra kundeservice om en god historie. I denne artikkelen forteller Bjarte Lyssand om en ansatt som prioriterte beinhardt.  

– Det er gøy med kunder, og jeg har mange artige historier om dem, men det jeg har tenkt å fortelle nå er en historie om en spesiell medarbeider, sier Bjarte Lyssand innledningsvis. 

Ikke en innertier

Lyssand har tidligere vært leder for kundeservice i flere større selskaper. 

– Med en gjennomsnittlig ansiennitet på 2-4 år er det mye gjennomtrekk og en god del rekrutteringer. 

Han forklarer at jakten etter den perfekte medarbeideren kan være krevende. 

– Noen kan man treffe midt i blinken, men av og til gjør man ikke det. Denne historien handler om en medarbeider hvor rekrutteringen kanskje ikke var en innertier, sier Lyssand med et lurt smil. 

Han spoler noen år tilbake. 

– På den tiden det en del mystiske helsekostprodukter som fikk mye oppmerksomhet. Det var liksom ikke grenser for hva de kunne hjelpe mot, og bidra til. 

Disse ble vanligvis distribuert gjennom et pyramidespill, hvor selgerne ble fristet med enorme gevinster dersom de klarte å rekruttere andre selgere. 

Produktet lovte vanvittige effekter, uten noen dokumenterte beviser. 

– Det er lett å se at det bare var svindel, sier Lyssand. 

Tatt på fersken

Men, for denne medarbeideren historien handler om fremsto dette som meget lukrativt.

 – Han snakket om dette helsekostproduktet i tide og utide, forklarer Lyssand.

Det var ikke alle som satt like stor pris på å høre om dette helsekostproduktet, og heller ønsket å fokusere på sin jobb i kundeservice.

Veldig mange og veldig dyrt

– Sjefen måtte gi beskjed til medarbeideren at dette ikke er forenlig med jobben som kunderådgiver, og at han heller måtte bruke tid på dette helsekostproduktet utenfor jobben.

Dette så imidlertid ut til å fungere.

Men en sen ettermiddag ble han tatt på fersken.

– Han ble tatt på kopirommet hvor han printet ut 1500 brosjyrer i farge for å reklamere for dette helsekostproduktet.

– Ikke bare er det veldig mange, det er også veldig dyrt, legger Lyssand til.

Ambisiøs medarbeider

Dette falt ikke i særlig god smak hos ledelsen. Han ble kalt inn på et møte.

– Der fikk han valget om å velge mellom den trygge, faste, sikre jobben som kunderådgiver med stabil inntekt og utviklingsmuligheter, eller helsekostproduktet.

Medarbeideren tvilte ikke.

– Vår unge venn valgte helsekostproduktet. Han ga oss oppsigelsen sin på møtet, forklarer Lyssand.

Dessverre, for den ambisiøse medarbeideren, ble helsekostproduktet han promoterte avslørt som en stor svindel kort tid etter.

«Historier fra frontlinjen» – Jeg skal snakke med sjefen!

– Det produktet finnes ikke lengre, men det har gitt oss en god historie vi har ledd mye av i etterkant, forteller Lyssand avslutningsvis.


Bjarte utfordrer Tove Skarsheim, VP Customer Care and Delivery hos Telia Norge, til å dele en historie fra frontlinjen i neste artikkel.