– Vi er overbeviste om at kundene vil bli veldig fornøyde med at vi nå er blitt en del av Lyvia Group. Våre kunder vil oppleve økte utviklingsmuligheter ut over dagens løsninger, forteller Tor-Arne Lie Jensen, grunnlegger og administrerende direktør i Procon Digital.
De har i over to år ønsket å finne en partner som kan bidra til å løfte de egenutviklede digitale løsningene til et større marked, samtidig som de har ønsket å styrke seg ytterligere med flere gode løsninger på det norske markedet.
– Det har vi funnet i det europeiske IT-konsernet Lyvia Group med hovedkontor i Stockholm, samtidig som vi også får tilgang til en enda større verktøykasse med ressurser og kompetanse som vil bidra til at vi kan utvikle enda bedre løsninger for våre kunder.
Med Lyvia Group kan Procon Digital dyrke sin norske forretningsmodell med norsk nærhet og service til sine kunder, noe han beskriver som en suksessfaktor for selskapet og for løsningene.
– Samtidig vil vi nå ut til et større marked med våre unike løsninger og med god norsk support, forteller Jensen.
Nå det europeiske markedet
Procon Digital ble grunnlagt i 1990 og har siden utviklet digitale selvbetjeningsløsninger der mennesker ferdes i det offentlige rom.
De er en pioner innen digitale selvbetjeningsløsninger, og selskapet har også mottatt internasjonal pris og internasjonale omtaler for sine unike egenutviklede løsninger.
Ved å utnytte en gjentakende inntektsmodell kan selskapet skryte av en betydelig kundemasse, og som betjener blant annet over en tredjedel av norske kommuner, cirka 300 bankkontorer og flere norske sykehus.
Betjener blant annet over en tredjedel av norske kommuner
– Vi etablerte bransjen i Norge i 1999, og vi er veldig glade for å ta det neste steget og å ha blitt en del av Lyvia Group-familien. Dette gir oss muligheten til å videreutvikle våre digitale løsninger og dra nytte av Lyvia Groups kompetanse og ressurser, forteller Lie Jensen.
Med en ny samarbeidspartner er de klar for å nå ut over Norges grenser.
– Det har lenge vært et mål for oss å skape en nordisk konstellasjon med våre digitale selvbetjeningsløsninger. Ved å bli en del av Lyvia Group kan vi oppnå dette målet, og samtidig nå det europeiske markedet, legger han til.
– Ledende leverandør
De nye samarbeidspartnerene i Lyvia Group Nordics gleder seg til fortsettelsen sammen med Procon Digital.
– Procon Digitals forpliktelse til å fremme teknologi har posisjonert dem som en ledende leverandør innen sitt felt. Vi er glade og stolte over at de valgte å bli med oss i Lyvia Group, sier Ola Stafström, MD Lyvia Group Nordics.
Vi er glade og stolte over at de valgte å bli med oss i Lyvia Group
– Deres lederskap innen digitale selvbetjeningsløsninger beriker våre tilbud og akselererer våre digitale utviklingsmål i Lyvia Group, og med dem som en del av vår gruppe styrker vi ytterligere vår posisjon som en nøkkelleverandør av hele verdikjeden av digitale løsninger, sier Fabian Assarson, M&A Director i Lyvia Group Nordics.
I Lyvia Group er det i dag 43 selskaper i Europa, og med samlet 1650 ansatte.
– Dette er et nettverk vi kommer til å benytte oss av, og spre våre løsninger gjennom disse søsterselskapene, forteller Lie Jensen.
– Større nettverk i kofferten
– Vi har jo noen våte drømmer, og en av de er selvsagt å kunne gå inn i en bank i et annet europeisk land og bli møtt av en Procon Digital BankVert® eller en av våre andre løsninger et annet sted, forklarer direktøren.
– Så det gleder jeg meg til. Det er nå noen år siden jeg satt om natten og kodet våre første løsninger, så det hadde vært moro å se de slik, legger Lie Jensen til.
Procon Digital sitt fokus er å fortsatt skape, levere og drifte de beste praktisk digitale selvbetjeningsløsningene der folk ferdes.
– Vi har i dag det ypperste av digitale selvbetjeningsløsninger som vi har utviklet selv, og ser at digitale muligheter nå vokser så kraftig at det vil bety økte muligheter for kundetilpasninger med et større nettverk i kofferten, forklarer han.
Han sier at dette vil gi spennende muligheter for våre kunder og styrke ytterligere våre gode selvbetjeningsløsninger og service.
Selskapet er særlig kjent for høy leverings- og servicegrad, og med norsk supportavdeling med få minutters responstid.
– Det vil ikke bli noen endringer i organisasjon og ledelse
Oppkjøpet medfører ingen forandringer i Procon Digitals organisasjon, og kundene vil ikke merke noen endringer i leveranseservice eller den norske supporten.
– Det vil ikke bli noen endringer i organisasjon og ledelse, og oppkjøpet vil ikke påvirke driften eller den høye servicegraden vi er kjent for i dag, sier Lie Jensen.
– Vi er i dag kjent for en superrask norsk support, og dette vil ikke endres heller fremover, forsikrer han til.
Løpende utviklingsfokus
Han forklarer at de nå har blitt en del av Lyvia Group vil imidlertid gi spennende nye muligheter for kundene der Procon Digital nå får tilgang til enda flere utviklingsressurser og muligheter.
Selskapet har planer om å ansette flere personer både ved hovedkontoret på Skedsmokorset og på kontoret i Surnadal, uavhengig av oppkjøpet.
– Vår del av IT-bransjen krever en løpende utviklingsfokus da vi også har et samfunnsansvar i å utvikle de beste digitale løsninger for maksimal effektivisering. Vi vil utvide vårt spekter etter hvert som vi ser at det vil være til det beste for våre kunder og for samfunnet, sier Lie Jensen.