– Vi er svært opptatt av å alltid være frempå og innovative på vegne av våre kunder, og det er en glede å se at den innsatsen vi legger ned anerkjennes og verdsettes, sier Rajan Maheshwari, landssjef for TCS Norge.
– Vi er svært opptatt av å alltid være frempå og innovative på vegne av våre kunder, og det er en glede å se at den innsatsen vi legger ned anerkjennes og verdsettes, sier Rajan Maheshwari, landssjef for TCS Norge. FOTO: Peter Boel

Skal du outsource fremover? Dette er IT-konsulentene med høyest kundetilfredshet i Norge

Whitelanes kundetilfredshetsundersøkelse setter nok en gang TCS øverst på listen i Norge. Den viser også at 36 % av respondentene i Norge planlegger å outsource ytterligere i tiden fremover.

TCS topper listen på kundetilfredshet i Norge – for åttende år på rad.

36 % av respondentene i Norge svarte at de planlegger å outsource mer de neste to årene

Rajan Maheshwari, landssjef for TCS Norge. FOTO: Peter Boel

Den uavhengige undersøkelsen fra Whitelane Research (2024 IT Sourcing Study) tar utgangspunkt i svar fra over 450 respondenter fra toppselskaper med stor grad av IT-bruk og har evaluert over 1000 unike kundeforhold.

Årets undersøkelse viser at 36 % av respondentene i Norge svarte at de planlegger å outsource mer de neste to årene, sammenliknet med 28 % i gjennomsnitt på tvers av Norden.

Den viktigste grunnen til dette var behov for mer skalerbarhet til forretningsbehov (67%), etterfulgt av tilgang på ressurser og kompetanse (63%).

I vurderingen av IT-tjenesteleverandører scorer TCS 84 % på kundetilfredshetsscore i Norge, 8 prosentpoeng høyere enn bransjegjennomsnittet.

— Det er en ære å bli rangert som nr 1 på kundetilfredshet igjen i årets undersøkelse. Vi er svært opptatt av å alltid være frempå og innovative på vegne av våre kunder, og det er en glede å se at den innsatsen vi legger ned anerkjennes og verdsettes. Vi gleder oss til å fortsette det gode samarbeidet vi har med våre norske kunder, sier Rajan Maheshwari, landssjef for TCS Norge.

Høyeste rangeringen i Norden innen fem IT-områder

Undersøkelsen viser også at TCS fikk den høyeste rangeringen i Norden innen fem IT-områder:

  • Applikasjonstjenester (80% vs bransjegjennomsnittet på 76%)
  • Sky- og infrastrukturtjenester (79% vs bransjegjennomsnittet på 73%)
  • Arbeidsplass-tjenester (82% vs bransjegjennomsnittet på 72%)
  • Nettverks- og tilkoblingstjenester (80% vs bransjegjennomsnittet på 70%)
  • Sikkerhetstjenester (83% vs bransjegjennomsnittet på 72%)

I tillegg fikk TCS nest høyest rangering innen digital transformasjon (79% vs bransjegjennomsnittet på 73%) blant de 35 vurderte IT-tjenesteleverandørene.

Videre viser undersøkelsen respondentenes prioriteringer for IT-investeringer de kommende to årene:

  • Økt sikkerhet, motstandskraft og/eller cybersikkerhet (68 %)
  • Automatisering av forretningsprosesser (60 %)
  • Styrket bruk av KI/maskinlæringsverktøy (45 %)

— Teknologipartnerskap er avgjørende for bedrifters suksess, og det at TCS konsekvent har rangert først på kundetilfredshet i Norden i 15 år, er et bevis på deres evner på dette området. Nordiske bedrifter vil oppsøke slike partnere enda mer de kommende årene, for å sikre at de har tilgang på riktig talent for å bringe innovasjon til sin virksomhet. Det er avgjørende at bedrifter har en pålitelig partner de kan stole på, og vi gratulerer TCS med å være nummer én i 15 sammenhengende år, sier Jef Loos, Head Sourcing Europe hos Whitelane Research.

Flere bragder

Arne Erik Berntzen, CIO, Posten Bring. FOTO: Posten Bring

I tillegg til å ta førsteplassen i Whitelane sin undersøkelse har TCS fått flere lignende anerkjennelser i det siste, blant annet som årets Top Employer i Norge for tiende år på rad.

— Posten Bring og TCS har hatt et svært godt samarbeid i over 10 år nå. Med stadig økende fokus på digitalisering i vår bransje har TCS vært en utmerket partner og støttespiller opp gjennom årene, og vi gleder oss til å fortsette det gode samarbeidet i tiden som kommer, sier Arne Erik Berntzen, CIO, Posten Bring.

Rangert som nummer to blant IT-tjenesteleverandører i verden

Selskapet har også i år sett en økning i merkevareverdi på 2 milliarder dollar og ble rangert som nummer to blant IT-tjenesteleverandører i verden ifølge Brand Finance sin 2024 Global 500 IT Services Ranking-rapport.

Siden 2013 har Whitelane Research gjennomført årlige undersøkelser knyttet til IT-sourcing på tvers av Europa.

Historier fra frontlinjen: – «Lei deg et barnebarn»

Undersøkelsen evaluerer og rangerer ledende IT- og skytjenesteleverandører basert på en rekke kriterier, og er ansett som en av de mest representative undersøkelsene innen outsourcing markedet.