Bildet generert av OpenAI, Dall-E.
Bildet generert av OpenAI, Dall-E.

Kunder syns det er OK med AI i kundeservice, men usikker ellers

En ny undersøkelse fra Sprout Social avslører at de fleste forbrukere syns det er OK med AI som effektiviserer kundeservice, men de er splittet når det gjelder AI-generert innhold ellers.

Nye tall fra USA og Storbritannia viser at AI i kundeservice er godt mottatt. men det er ikke like enkelt for AI-generert innhold ellers.

AI for raskere kundeservice

Sprout Socials undersøkelse fant at et flertall av forbrukerne—73,5 prosent av dem—sa at de sterkt eller noe enige i at de er komfortable med merker som bruker AI for å levere raskere kundeservice på sine sosiale kanaler.

73,5% er komfortable med AI i kundeservice

Aksepten av AI brukt på denne måten kommer sannsynligvis ned til personlig bekvemmelighet: Når en kunde har et spørsmål eller et problem, ønsker de å få et svar på det så snart som mulig.

Hvis AI kan hjelpe med å fremskynde å få dem det svaret, så virker det som om et flertall av forbrukerne ikke har noe problem med det.

Splittelse

Du bør likevel trå varsomt når det kommer til å bruke AI på dine sosiale kanaler. Undersøkelsen avslører at forbrukere er mer gunstig innstilt til noen typer AI-bruk over andre.

Undersøkelsesrespondentene er mindre gunstig innstilt til AI-bruk når det kommer til merker som poster AI-generert innhold på sine sosiale mediekanaler.

AI-generert innhold kan være tekst, bilder eller kunstverk skapt av AI.

Spesifikt sa 39 prosent av forbrukerne at de ville være mindre sannsynlige til å engasjere seg med et merkes innhold på sosiale medier hvis det var AI-generert, og 26 prosent av respondentene sa at hvis et merke postet AI-generert innhold, ville det gjøre dem mindre tillitsfulle til merket.

Men, på den andre siden, sa 38 prosent av respondentene at de ville være mer interesserte i et merke som postet AI-generert innhold, og 31 prosent sa de ville være mer sannsynlige til å engasjere seg med innholdet.

Spørs bruken

Om kundene liker bruken av AI varierer derfor med hva formålet er.

Undersøkelsen avslører at hvis AI-bruk muliggjør bedre kundeservice, ser det ut til at et flertall av forbrukerne er helt for det.

Talkmore har OpenAI Chatbot: – Helt vanvittig at det går an

Men når det kommer til merker som poster innhold som er AI-generert, er det mer av en splittelse med hensyn til om det er en avskrekking eller en appell.

Funnene fra Sprout Social er basert på 2,000 personer i USA og Storbritannia fra 15. mars til 21. mars 2024.