Nye tall fra USA og Storbritannia viser at AI i kundeservice er godt mottatt. men det er ikke like enkelt for AI-generert innhold ellers.
AI for raskere kundeservice
Sprout Socials undersøkelse fant at et flertall av forbrukerne—73,5 prosent av dem—sa at de sterkt eller noe enige i at de er komfortable med merker som bruker AI for å levere raskere kundeservice på sine sosiale kanaler.
73,5% er komfortable med AI i kundeservice
Aksepten av AI brukt på denne måten kommer sannsynligvis ned til personlig bekvemmelighet: Når en kunde har et spørsmål eller et problem, ønsker de å få et svar på det så snart som mulig.
Hvis AI kan hjelpe med å fremskynde å få dem det svaret, så virker det som om et flertall av forbrukerne ikke har noe problem med det.
Splittelse
Du bør likevel trå varsomt når det kommer til å bruke AI på dine sosiale kanaler. Undersøkelsen avslører at forbrukere er mer gunstig innstilt til noen typer AI-bruk over andre.
Undersøkelsesrespondentene er mindre gunstig innstilt til AI-bruk når det kommer til merker som poster AI-generert innhold på sine sosiale mediekanaler.
AI-generert innhold kan være tekst, bilder eller kunstverk skapt av AI.
Spesifikt sa 39 prosent av forbrukerne at de ville være mindre sannsynlige til å engasjere seg med et merkes innhold på sosiale medier hvis det var AI-generert, og 26 prosent av respondentene sa at hvis et merke postet AI-generert innhold, ville det gjøre dem mindre tillitsfulle til merket.
Men, på den andre siden, sa 38 prosent av respondentene at de ville være mer interesserte i et merke som postet AI-generert innhold, og 31 prosent sa de ville være mer sannsynlige til å engasjere seg med innholdet.
Spørs bruken
Om kundene liker bruken av AI varierer derfor med hva formålet er.
Undersøkelsen avslører at hvis AI-bruk muliggjør bedre kundeservice, ser det ut til at et flertall av forbrukerne er helt for det.
Men når det kommer til merker som poster innhold som er AI-generert, er det mer av en splittelse med hensyn til om det er en avskrekking eller en appell.
Funnene fra Sprout Social er basert på 2,000 personer i USA og Storbritannia fra 15. mars til 21. mars 2024.