KUPP: Her er det gode avslag på bilene. Men, er det verdt risikoen?
KUPP: Her er det gode avslag på bilene. Men, er det verdt risikoen?

Gigantisk priskutt – selger splitter nye biler med en stor advarsel

Bilmerket Fisker gir 200 000 kroner i rabatt og frasier seg ansvar for eventuelle krav i etterkant. 

Den amerikanske elbilprodusenten Fisker, med danske Henrik Fisker i sjefsstolen, har hatt et beintøft 2024. Fisker-kassen er i ferd med å gå tom for penger.

Derfor kutter den trøblede bilprodusenten prisene på alle lagerbiler med opptil 200.000 kroner.

Dermed kan du få en Fisker Ocean Extreme med firehjulstrekk, 478 hestekrefter og 707 kilometer WLTP-rekkevidde til rundt 400.000 kroner – som utvilsomt er et meget godt tilbud i kjøpsøyeblikket. Det er likevel et stor «men» med på kjøpet.

Forbehold

På hjemmesiden, er det imidlertid litt informasjon som du bør få med deg, om du lurer på å benytte deg av kampanjen.

Mange frykter at selskapet vil gå under. Og produsenten selv er nøye med å ta noen forbehold.

På hjemmesiden deres står det:

På grunn av den nåværende økonomiske situasjonen til produsenten Fisker Group Inc. og Fiskers salgsselskaper i Europa, er det en risiko for begrenset support og begrenset service for bilene. Kjøperne må påregne et permanent tap av muligheten til å gjøre gjeldende krav på materialfeil og garantikrav. Ved å inngå en kjøpekontrakt etter 5. april 2024 erklærer kjøperen av en Fisker Ocean at han/hun har blitt informert om dette og likevel ønsker å kjøpe en Fisker Ocean i lys av den beskrevne risikoen.

Fisker Ocean interiør FOTO: Fisker Inc.

Med andre ord: Fisker understreker at det er ganske sannsynlig at de vil gå konkurs, og at du dermed ikke kan forvente at de vil kunne overholde sine garantiforpliktelser på bilen. Selskapet har gjort samme grep også i USA og andre markeder.

Flere advarer mot bilselskapet som ikke kan garantere for kundeservice i etterkant av kjøpet.

– Ville ikke rørt Ocean med en ildtang selv om prisen var redusert til nesten ingenting

Bilanalytiker René Tønder. FOTO: LinkedIn

– Nei! Dette er ikke en god deal, sa René Tønder krystallklart når BilNytt.no tok kontakt.

Til avisen Jyllands-Posten var han tydelig i budskapet sitt.

– Som privat kjøper vil jeg ikke røre Ocean-bilen med en ildtang, selv om prisen var redusert til nesten ingenting, sa René Tønder til Jyllands-Posten på fredag.

Nei! Dette er ikke en god deal

Den danske bilindustrianalytikeren har fulgt dansk-amerikanske Henrik Fisker tett.

Til norske Bilnytt sier Tønder at det å kjøpe en Ocean nå er som å kjøpe et lodd med svært dårlige odds.

– Hvis Fisker overlever, så har du kanskje fått en billig bil som også skal oppdateres i fremtiden og har et servicenett. Men hvis Fisker går konkurs, er bilen i realiteten verdiløs.

– Dersom bilen på grunn av en programvarefeil ikke kan starte opp, er det ingen hjelp tilgjengelig. Så selv om den relativt store batteripakken ellers skulle ha en fysisk verdi, spiller det ingen rolle om programvaren svikter, sier Tønder.

Forbrukerråde advarer

Forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet forteller til Tek.no at det er positivt at Fisker informerer om risikoen knyttet til selskapets dårlige økonomi.

Likevel er det å fraskrive seg ansvaret for bilene de selger, et brudd på forbrukerkjøpsloven.

Reklamasjonsretten kan de ikke avtale seg bort fra

– Så lenge selskapet eksisterer har forbrukeren alle sine forbrukerrettigheter i behold, og kan gjøre dem gjeldende. Selskapet trenger ikke selge bil med garanti, men reklamasjonsretten kan de ikke avtale seg bort fra. I de tilfellene selskapet ikke har kapasitet til å fikse opp feil ved bilene de er ansvarlige for, vil forbrukeren ha rett på erstatning hvis jobben gjøres av noen andre, sier Iversen.

– Dette gjelder særlig når det selskapet som er ansvarlig for programvaren er på konkursens rand. Hvis produsenten går konkurs hjelper det ikke å ha gode forbrukerrettigheter, det vil ikke være noen å rette krav mot.

Talkmore har OpenAI Chatbot: – Helt vanvittig at det går an

Iversen peker også på at ansvarsfraskrivelsen er godt gjemt langt ned på siden til Fisker.

– Sentrale vilkår som dette må fremheves og gå klart og tydelig frem – og bør helt klart inn i avtalen med forbrukeren.