Rom for reaksjon og behov
Det var nære på med konkurs for selskapet, ut ifra det man kunne lese om i nyhetene. Hvordan har denne perioden vært for dere?
– Det har selvfølgelig vært tøft. Selv om det er annerledes på «innsiden» enn det å kun lese i mediene, så har usikkerheten vært tung for mange. Mange kollegaer er berørt av permitteringer, som er tungt for både de som er direkte berørt, men også for selskapet og kollegaer, forteller Tonje Langtangen, leder av Flyr sitt kundesenter.
Langtangen mener at det da er viktig å skape rom for ulike behov og reaksjoner, samtidig som det er avgjørende å ha på plass god internkommunikasjon, og som leder kunne tilpasse oppfølging av sine medarbeidere og team, også de som er permittert.
– Heldigvis er vi et selskap som tar vare på hverandre og med klar retning på hvor vi skal, og sammen har vi klart å flytte fokus på jobben som nå må gjøres de neste månedene spesielt for at vi skal kunne lykkes videre, samtidig som vi tar vare på hverandre og ikke minst gjestene våre.
Flyr fortsetter også å ha uhøytidelige møtepunkt for alle i selskapet, som lønningspils, vaffeldager, juletrepynting, juletreff og annet sosialt hvor de kan treffes og være sammen.
Moderne, ansvarlig og fleksibel
– Det har skjedd enormt mye siden starten av 2022. Vi har gått fra 5 til 12 fly i denne perioden, og nå er vi over 450 medarbeidere. Det har vært det første «ordentlige» året i drift, og det er mange som har fått seg en skikkelig stresstest, forteller Langtangen.
– Jeg er utrolig stolt av at vi har klart å holde hodet kaldt og hjertet varmt når det til tider har vært veldig mye å gjøre, og ikke minst at vi har klart å beholde den enestående kulturen vi har med mange nye kollegaer og travle dager på jobb.
Hvordan har overgangen vært, fra Tonje Wikstrøm Frislid til Brede Huser som administrerende direktør?
– Brede kjenner Flyr tvers igjennom og det vil være ekstra fokus på den finansielle siden. Vi skal fortsatt være enkle, moderne, ansvarlige og fleksible, med fokus på kundeopplevelse og service i verdensklasse, sier Langtangen.
Langtangen forteller at selskapet nå går inn i en roligere periode hvor de flyr mindre frem til og med mars. Dette benytter de til intern kompetanseheving, mer fokus på kundereisen, forberedelser mot sommeren — og litt kos frem mot jul.
Jevn kundetilfredshet
– Siden oppstart for 1,5 år siden så har det vært en utrolig givende og utfordrende periode. Det har vært masse jobb, men også så mye læring og gøy, sier Langtangen.
– Vi har også jobbet ekstra med svartider og kundetilfredshet. Frem til og med mai hadde vi en svartid på cirka 30 sekunder og vi er tilbake til dette nivået nå, men gjennomsnitt for hele året ligger på cirka 3 minutter. Kundetilfredsheten vår på starten av året lå jevnt over 90% som syns vi leverte veldig bra eller enestående. Denne har vi klart å holde til 85% for året som helhet, legger hun til.
Langtangen forteller at de har fått mye god innsikt om kundeopplevelsen fra hele denne perioden ut fra alle tilbakemeldingene, som de bruker aktivt til å forbedre kundeopplevelsen.
– Det er noe helt spesielt å få være med å bygge sten for sten, og ikke minst jobbe i et selskap som faktisk vil levere gode kundeopplevelser og service, ikke bare sier det. Det gjør oss utrolig motivert til veien videre og vi gleder oss til reisen videre! sier hun avslutningsvis.