RETS VINNERE: Care of Carl, Sindre Landevåg, Hippi Grace og Oda vant pris under Netthandelsprisene.
RETS VINNERE: Care of Carl, Sindre Landevåg, Hippi Grace og Oda vant pris under Netthandelsprisene. FOTO: Håvard Jørstad, Posten

Hvem ble vinnerne av årets beste nettbutikker?

Onsdag denne uken var det klart for Netthandelsprisen 2022, der «Årets nettbutikker» ble kåret. Kåringen foregikk under Brings prisutdeling på Sentralen i Oslo. Kategoriene for nettbutikkene lød som følger: «liten», «medium» og «stor». I tillegg var det også en hederspris, kalt «Årets veiviser».

Helt siden 2005 har Posten og Bring kåret de beste nettbutikkene i landet.

Fra sommeren 2022 har Bring og juryen arbeidet med å teste de over 1400 nominerte nettbutikkene. Juryen satt igjen med 157 nettbutikker, som de testet grundig.

De vurderte butikkene i fire hovedkriterier: kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring.

Kontroll på verdikjeden

I kategorien «liten» var det veskebutikken Hippi Grace som stakk av med prisen. De slo Linda Johansen og Supernerds på mållinjen.

– Med begrensede midler og mye entusiasme har Hippi Grace klart å skape en fantastisk kjøpsopplevelse fra A til Å. De har kontroll på hele verdikjeden og et fokus på bærekraft som burde inspirere de små nettbutikkene, sier juryleder og direktør marketing i E-handel og Logistikk i Posten Norge, Kristin Dahl Hoffmann.

Hippi Grace, her med Toril Opsal Thorp og Ole Andreas Opsal Thorp. FOTO: Håvard Jørstad, Posten

Lynrask levering

I årets nye kategori; «medium» var det den svenske nettbutikken Care of Carl som vant, foran Apotera og Carlings.

– Care of Carl har klart å bygge en merkevare som leverer kvalitet og service. De har lynrask levering og fantastisk kundeservice. De gir sine kunder en eksklusiv følelse som bevares hele veien, begrunner juryleder Hoffmann.

Mathias Ekström fra Care of Carl. FOTO: Håvard Jørstad, Posten

Perfeksjonisme og tilgjengelighet

For de aller største nettbutikkene i kategorien «stor» var det Oda som ble vinneren, etter at de snek seg forbi Get Inspired og Fjellsport.

– Oda har en perfeksjonisme i alt de gjør. Kunden står alltid i fokus og det sørger for at hverdagen faktisk blir enklere. Kundeservice er alltid tilgjengelig, superraske og ingenting er noensinne et problem. Fleksibiliteten Oda viser gjør at de er årets nettbutikk for oss, sier Hoffmann.

Håkon Wik og Stian Killingberg fra Oda. FOTO: Håvard Jørstad, Posten

Vant hederspris

I tillegg ble daglig leder i Get Inspired, Sindre Landevåg hedret med prisen «Årets veiviser» for sitt arbeid med å forbedre ikke bare sin egen nettbutikk, men også dele erfaringer og råd med andre i bransjen.

– Get Inspired er kåret til årets nettbutikk hele tre ganger tidligere i tillegg til en rekke nominasjoner og pallplasseringer. De har i alle år ligget i front på brukervennlighet, fantastisk kundeservice og lynrask levering. Sindres og Get Inspireds arbeid bør være et forbilde for alle som jobber med nettbutikker i Norge, avslutter Hoffmann.

Sindre Landevåg fra Be Inspired. FOTO: Håvard Jørstad, Posten

Juryen i år

Årets jury besto av Arnulf Refnes, CEO og co-founder av Naardic.no, Monica Solberg, Head of ExperimentationaI Finn, Roy-André Tollefsen, Head of eCommerce Flow Solutions, Torkel Johannessen, CEO Pearl Convert, Ingvild Moen, Digital Advisor Social Media og gründer Resonate AS, Kristin Dahl Hoffmann, juryleder og direktør Marketing E-handel og Logistikk i Posten Norge

Juryen. FOTO: Håvard Jørstad, Posten

FAKTA:

  • Posten og Bring har siden 2005 kåret de beste nettbutikkene i landet, vinnerne kan da titulere seg som «Årets Nettbutikk».
  • Årets jury har bestått av Arnulf Refnes, CEO og co-founder av Naardic.no, Monica Solberg, Head of ExperimentationaI Finn, Roy-André Tollefsen, Head of eCommerce Flow Solutions, Torkel Johannessen, CEO Pearl Convert, Ingvild Moen, Digital Advisor Social Media og gründer Resonate AS, Kristin Dahl Hoffmann, juryleder og direktør Marketing E-handel og Logistikk i Posten Norge
  • Siden i fjor sommer har Bring og juryen arbeidet med å teste de over 1400 nominerte nettbutikkene. Siden er disse silt ut og juryen satt igjen med 157 nettbutikker som de testet grundig.
  • Juryen har vurdert butikkene i fire hovedkriterier. Kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring.