I denne artikkelen er det en oversikt over vanlige spørsmål russen har til Forbrukerrådet.
I denne artikkelen er det en oversikt over vanlige spørsmål russen har til Forbrukerrådet. FOTO: Forbrukerrådet

Råd til russen – ikke glem å klage!

– Det er viktig at russen, som legger igjen svært store pengesummer i løpet av russetida, bruker sine forbrukerrettigheter. Husk at det ikke er noe poeng å betale for ting du ikke får, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet. 

Hvis du ikke får det du har kjøpt i forbindelse med russetiden, har du oftest rett på penger tilbake. Men du må kreve det selv. Forbrukerrådet forteller deg hvordan du går frem for å klage.

– Kraftig kommersialisering av russefeiringen

Russetiden er i gang, og mange har planlagt feiringen i flere år. Utallige timer med dugnad, salg av doruller og andre jobber skal finansiere feiringen.

På andre siden står en håndfull russefirmaer som tjener godt på å selge alt fra dyrt bussutstyr til russekort.

– Det har skjedd en kraftig kommersialisering av russefeiringen de siste 10 årene, noe som gjør det enda viktigere at russen står på kravene når de opplever avtalebrudd, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har laget en liste over de tingene som russen vanligvis spør om, og vist til hvilke krav russen typisk kan reise.

– Det er viktig at russen, som legger igjen svært store pengesummer i løpet av russetida, bruker sine forbrukerrettigheter. Husk at det ikke er noe poeng å betale for ting du ikke får, sier Iversen.

Avtaler skal holdes 

På et helt grunnleggende nivå skal avtaler holdes. Det betyr at dersom selger ikke leverer som avtalt, har selger i første omgang både rett og plikt til å ordne opp slik at leveringen blir som avtalt. Det gjelder uansett hva du har kjøpt.

– Hvis selger verken leverer eller ordner opp, har russen rett på et prisavslag. Selskapene kan ikke bruke avtaler som gir dem rett til full betaling ved mangelfull levering, sier Iversen.

For å hjelpe russen har Forbrukerrådet satt sammen en liste med svar på vanlige spørsmål vi ofte får fra avgangselevene:

Hva skjer hvis arrangementet du skal på blir avlyst?

Du har forskuddsbetalt et festival- eller arrangementspass. Så viser det seg at det ikke blir noe av eller at innholdet blir annerledes enn det som var avtalt.

Ved avlysning har du rett på hele kjøpesummen tilbake. Du trenger ikke godta billetter til arrangement på et annet tidspunkt.

Endringer i innhold kan gi deg rett på et prisavslag, alt avhengig av hva som blir endret. Ved store endringer i program eller tilbud, bør du klage og be om prisavslag eller pengene tilbake.

Hva skal du gjøre hvis russeutstyr/merch blir levert for sent?

Du bestiller klær, russekort og stæsj du trenger til feiringen, men utstyret blir ikke levert tidsnok, på tross av bestilling i god tid.

Du har rett på pengene tilbake. I tillegg har du rett på erstatning for mellomlegget hvis du må kjøpe tilsvarende produkter hos en annen leverandør.  Det vil si at hvis du må kjøpe nye produkter som er dyrere enn de du først hadde kjøpt – må selger betale prisforskjellen.

Sparebank 1 SR-Bank: – Kundeservice i fusjonsprosesser

Du får levert feil varer – hva har du krav på da?

Russeklærne blir levert i feil størrelse, feil trykk eller på annet vis ikke som avtalt.

Selger skal rette opp ved å levere som avtalt. Dette skal skje fort, særlig hvis russetiden nesten er i gang.

Hvis selger ikke klarer å rette opp har du rett på pengene tilbake, samt erstatning for mellomlegget når du må kjøpe tilsvarende produkter hos en annen leverandør.

Hva har dere krav på om leiebussen ikke leveres i tide?

Bussleie er svært dyrt, og forventningene til rulling i russetiden er veldig stor. Derfor oppleves det fort veldig stressende om selskapet som skal levere buss er forsinket, og dere mister noen dager med rulling mens dere venter på bussen.

Sjekk hva som står i avtalen din. Der kan det står hva du har krav på ved forsinkelse. Men – uansett hva som står i avtalen har dere uansett rett på at bussen leveres så raskt som mulig, samt et forholdsmessig prisavslag for de dagene dere var bussløse.

Leiebussen fungerer ikke som den skal – hvilke rettigheter har dere?

Det kan fort bli en kjedelig russetid om utstyret på bussen, eller bussen i seg selv, ikke fungerer som avtalt eller forventet.

Sjekk hva som står i avtalen deres, der kan det være presisert. Dere har uansett rett at feilene fikses. Dere har også rett på et forholdsmessig prisavslag for de dagene dere var bussløse, eller så lenge feilene gav dere redusert verdi.

Hvilke rettigheter har du om design eller sang ikke blir levert?

Du har rettigheter om artisten dere har bestilt til å lage graffiti, lysshow eller musikk ikke leverer.

Du har rett til å få levert som avtalt, hvis ikke har dere rett på alle pengene tilbake. Klag til selger, og ta saken til Forbrukertilsynet om det ikke løser seg i dialog.

Strømselskapene må skjerpe seg: – Lurer kundene

Hva gjør du om du er misfornøyd med design eller sang?

Det hender man ikke blir fornøyd med et kunsterisk produkt. Så hva om artisten dere har bestilt til å lage graffiti, lysshow eller musikk leverer noe annet enn det som ble avtalt?

I første omgang må dere diskutere med artisten, for å finne ut om problemet kan fikses. Avviket kan også løses med et prisavslag eller alle pengene tilbake hvis artisten ikke ønsker å fikse opp i feilene.

Hva gjør du hvis selger ikke gir deg det du mener du har krav på?

Klag først til selger. Hvis det ikke løser seg i dialog med dem, må da ta saken videre. Hvis du trenger veiledning i saken din, da kan du ta kontakt med oss i Forbrukerrådet.

Hvis du trenger hjelp til å løse saken din, da kan du klage den inn til Forbrukertilsynet. Du kan levere klagen her. Behandlingen i Forbrukertilsynet er gratis.

Hva med andre typer avtalebrudd?

Hvis selger ikke holder det som er avtalt, må du ta kontakt med selger fort som mulig.

Du har rett til å få det som er avtalt. Hvis det ikke skjer, har du rett på et prisavslag eller pengene tilbake.